Old fashion met een moderne facelift - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van marleenran - WaarBenJij.nu Old fashion met een moderne facelift - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van marleenran - WaarBenJij.nu

Old fashion met een moderne facelift

08 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

De zolen van mijn voeten branden! Loop een wandeling uit het boekje 100% Londen, maak deze nog wat langer..........dan is dit het resultaat. Wel jammer dat ik niet de enige toerist ben. Het is onvoorstelbaar druk. Gezinnen, schoolklassen (waarbij het opvalt dat het vrij jonge kinderen zijn) en heel veel.senioren en Aziaten. In de Clarks winkel probeerde een Chinese mevrouw schoenen te kopen terwijl ze geen woord over de grens sprak. Een negroïde medewerker van een ander filiaal moest er aan te pas komen om de juiste maat te kunnen zoeken. Hij sprak namelijk vloeiend Chinees. Op afstand heb ik dit met bewondering gade geslagen. Bij het ontwaken vanmorgen was daar het geluid van de regen op de ramen, niet de beste start van de dag! De snel gekochte paraplu vond het erg fijn om met de wind mee te bewegen, maar gelukkig is het bijna de hele dag verder droog geweest. Het hotel ligt vlakbij New Scotland Yard. Terwijl ik een licht ontbijt eet, zie ik een dame met een te grote broek aan en een veiligheidsvest, iedereen controleren die naar binnen wil. Het is een ontzettend lelijk gebouw. Auto's moeten door een soort vesting heen. Gisteravond zijn we van uit het hotel op zoek gegaan naar een maaltijd. Ineens staan we in een straat met moderne gebouwen met daar tussen een oude pub, genaamd Albert's. Ooit heb ik daar een foto van gemaakt, de eerste keer in Londen. Het is nog steeds een even bizar gezicht, net alsof dit bakstenen gebouw, met de prachtige gietijzeren, zwarte balkons verdwaald is geraakt. We vinden een pub aan de oever van de Thames met uitzicht op the Eye en the house of parlement. Ed wil dolgraag in the Eye, dus we hebben het gewoon gedaan. Ed dacht dat ik het eng zou vinden, maar dit ding is zo stabiel en je zit met 20 man in een cabine, welke zich heel langzaam voort beweegt. Het moment van de dag is magisch. Het laatste licht van de dag maakt langzaam plaats voor het duister, terwijl er ook regenbuien voorbij waaien. De Big Ben is uitgelicht en steekt af tegen de donkere wolken. Op de brug lijkt het wel een klein bos van camera's op statieven ineens lijkt het alsof de hele wereld de beste fotograaf wil worden. Dit gecombineerd met alle selfies die worden gemaakt, wordt het wel ernstig moeilijk om mensen te passeren. We slalommen ons er doorheen. Als toetje een lekkere Ale. Er lijkt een tweedeling te zijn in het eten wat je kunt vinden was het eten in de pub stevig en redelijk fastfood, lijkt de trend elders vooral organic en healthy te zijn. De verantwoorde, groene restaurantjes lijken als paddestoelen uit de grond te komen. Pret a Manger is hier één van. Zakelijke mannen kunnen hier hun hart ophalen wat betreft het kopen van pakken, schoenen, stropdassen, handgemaakt of van de dure merken. Wat dan weer tegenvalt is dat zo een goed geklede heer zijn tafeldame zelf de lunch laat betalen. Tegenvallertje. Er wordt veel gegeten in de pubs en vooral gedronken , afgewisseld met een peukje buiten op straat. De oude taxi's zijn vervangen door een moderne variant, zelfde soort vorm, maar met heel veel reclame en de telefooncellen hebben een soort van wifi functie gekregen. Zelfs de dubbeldeksbussen hebben een facelift gekregen. Bijzonder om te zien dat het beeld van de stad zo toch intact gehouden kan worden. Aan het einde van de middag begint het enorm te waaien, de hoeveelheid stof in de lucht gaat inde ogen en in de neus. Roetzwarte wolken lijken een onweersbui aan te kondigen, maar gelukkig waaien ze voor mij uit. St. James park. De drukte bij Buckingham Palace, doet mij besluiten om linksom te gaan. De pelikanen mogen niet gevoerd worden, maar ze zijn nergens te vinden en dat zou nou net zo leuk vinden..... Morgen schijnt het meer te regenen, misschien toch een museum dagje!!!