De Hanzestad Hamburg - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu De Hanzestad Hamburg - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu

De Hanzestad Hamburg

20 Juli 2017 | Duitsland, Hamburg

Veilig aangekomen in Hamburg. Mijn lief gaat werken en ik........ga de stad verkennen. Een lekker cappuccino bij Pauli's strand. Het is net alsof je echt aan het strand zit ware het niet dat er grote havenkranen langs het water staan. De sfeer is enorm Relaxt. Een stranddag in Hamburg. Zo lijkt het. De wandeling uit het boekje gaat vooral kruislings langs de Reeperbahn. De hoerenbuurt van Hamburg. Overdag is het rustig. In deze hoek zijn er wel opvallend veel alcoholisten en zwervers, maar het voelt niet heel erg vervelend. Het is wel een zootje. Bij een Turks restaurantje eet ik een hapje en laat het leven aan mij voorbij trekken. Zo her en der hangen er nog spandoeken tegen de G 20. De ramen van het hotel zijn gebutst en nog niet vervangen. Het moet een oorlogszone geweest zijn. Graffiti viert hier ook hoogtij niet altijd even mooi, maar soms ineens wel. De stad is levendig en het krioelt van de toeristen. Ach, hoe kan het ook anders het is immers hoogseizoen. Het hotel is mooi, met zicht op het havengebied. We zitten op de 14e waardoor we mooi over alles heen kijken. Voor de avond hebben we een afspraak met een collega van mijn lief en haar stiefzoon. Precies op het moment dat we klaar zijn met eten gaat de hemel open en komt er een heuse donderbui voorbij. Het lijkt alsof de moesson is begonnen en door de harde wind gaat de regen horizontaal door de straat. Een bar is de uitkomst om even te schuilen, maar helaas komen we toch als verzopen katjes terug in het hotel. Vanuit het raam komen de geluiden van de haven. Zo af en toe is daar het luide toeteren van wen hoorn. Na het onweer van gisteren is het weer wel omgeslagen. De temperatuur is oké, maar de lucht heeft zich gevuld met grijze wolken. Vanuit het hotel zit je snel bij de oude Elbe tunnel. Een aantal jaren geleden zijn we er doorheen gelopen, maar nu is alles afgezet met lint en zijn er bouwwerkzaamheden. Men maakt langs het water een soort van boulevard met gedeeltes met trappen waar je kunt zitten, maar nog niet alles is klaar. Een klein bakkertje is de ideale plek voor een bak thee en een croissant. Er is een grote bedrijvigheid van hopp on/ hopp off bussen. Mijn tocht gaat vandaag hafencity en de speicherstad. Het eerste is het deel waar de nieuwste bouwprojecten zijn. Het tweede deel zijn de historische pakhuizen die hersteld zijn. Hier tussen water en wandelkades en bruggen. Voor 8 euro koop ik een regenponcho, waardoor alles bedekt is maar er toch genoeg bewegingsvrijheid is. En regenen doet het. Het is een gezellig komen en gaan van mensen. Jammer dat het wat grijs en grauw is. Maar ach, het is niet anders. Een klein chinees tentje doet mij denken aan Azië en blijkt de ideale plek voor een betaalbaar lunchhapje. Op een houten brug geeft een meisje tapdance les. De jongen doet stinkend zijn best maar je ziet dat het hem veel moeite kist. Oefening baart kunst. Terug in het hotel zie ik dat ik er inmiddels ruim toen kilometer op heb zitten.