een prachtig zonnige dag. - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van marleenran - WaarBenJij.nu een prachtig zonnige dag. - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van marleenran - WaarBenJij.nu

een prachtig zonnige dag.

Door: Webmaster

07 Januari 2007 | Chili, Puerto Varas

Mijn bericht was bijna afgetypt, maar kwajongens hebben buiten de stroom eraf gehaald. Het werd ineens erg donker in het huis en weg was mijn bericht. Tja en dat betekend dat ik weer van voren af aan moet beginnen en dat mijn schrijvers inspiratie in de prullenbak is beland. Wij zitten inmiddels aan de andere kant van de vulkaan de Orsorno, waar we eigenlijk een aantal dagen geleden zijn begonnen. Er ligt een groot meer, het tweede meer van Chili en het derde meer van Zuid Amerika (zeggen ze). Puerto Varas is een plaats met de grandeur van een aantal plaatsen langs het meer van Genéve, zoals Lausanne en Evian. Het heeft een casino en een mooie boulevard. Men zegt dat hier de eerste Duitse pioniers zich ook hebben gevestigd. Er staan prachtige oude houten huizen. Ons guesthouse is gevestigd in zo´n oud huis. Vicky Johnsons guesthouse. Haar opa is ooit in 59 met zijn vrouw en acht kinderen in een omgebouwde bus vanuit Santa Barbara vertrokken op wereldreis en zijn helemaal tot ergens in Azië terecht gekomen. Hoezo avontuur. Bij binnenkomst sta je in een grote houten woonkamer, met daarachter een reusachtige woonkeuken. Het lijkt alsof je de apfelstrüdel ruikt ook al is die er niet. We hebben vandaag genoten van het mooie weer op Chiloé, waarvan ze altijd zeggen dat het regent. Misschien heeft de gele onderbroek toch geholpen met oud en nieuw. Vandaag zijn we naar een pinguïn koloniet geweest. We hadden ergens wat gehoord en zijn gewoon op avontuur gegaan. Het noorden van het eiland is veel panoramischer met prachtige vergezichten over de zee, luwe baaien, een gravelweg slingerend langs de kust. Op Chiloë wonen nog veel oorspronkelijke Indianen. De machuce ???. Zij hebben het langste stand gehouden tegen de Spanjaarden. Op het strand, waar we eerst met onze tweewielaangedreven pickup moesten komen, werden door veel verkopers benaderd. We hebben gekozen voor native tours en gingen een half uur om een aantal eilanden heen met een bootje. ER zaten twee soorten pinuïns, de humbold met 1 streep op de borst en een andere soort met 2 strepen. Prachtig. Schommelend kwamen ze naar beneden, de ouders de zee induikend en hun pluizig jong achterlatend op de rotsen. We hebben ook nog een zeeleeuw als toetje gehad. Terug op het strand hebben we op een rotsig terras wat gegeten. Toen op zoek naar de flamingo´s, maar die komen alleen maar in de winter. Toch kwamen we hierdoor in een weergaloos mooie baai terecht en konden we het terras aldaar niet weerstaan. We gingen weg met de Chileense vlag!!!
Terug met de boot zagen we in de verte een ijsberg. Nu in Puerto Varas is het half twaalf geweest en is het tijd om te gaan slapen. Morgen vliegen we om 11.05 naar Balmaceda voor het volgend avontuur. Met Johan gaat het naar omstandigheden goed, hij heeft Ed wel weer afgelost met de spetterpoep, maar het lijkt wat rustiger te worden. Dag lieve allemaal, tot schrijfs.
Marleen, Johan en Ed