Op naar Benzhilan. De bergen in. - Reisverslag uit Shangri-La, China van marleenran - WaarBenJij.nu Op naar Benzhilan. De bergen in. - Reisverslag uit Shangri-La, China van marleenran - WaarBenJij.nu

Op naar Benzhilan. De bergen in.

29 April 2018 | China, Shangri-La

Een lange dag voor de boeg. Bij het ontwaken zijn daar vaag de geluiden van het dorp. Ed klimt naar de eerste verdieping van het hoofdgebouw. Een stuk uitstekend hout is vroeger het podium geweest van het theater. Ik loop even de poort uit en geniet van het wijdse uitzicht. De eerste mensen zijn al weer op het land bezig. Het ontbijt is simpel maar lekker en dan staan daar alweer onze twee vrolijke reisgezellen. Het gaat een lange dag worden want we gaan se bergen in. Eerst naar de officiële eerste bocht van de Yangtze rivier bij Shigu. Het is een mooi punt. Ooit is Mao hierlangs gekomen met zijn rode leger en er staat een groot monument om dit te gedenken. Er is plaatselijke markt en de lokale bevolking komt van heinde en verre om hier hun inkopen te doen. Wat wordt er door de Chinezen gebouwd. De weg is zooooo goed. Ik had mij voorbereid op allerlei bergweggetjes maar ook hier zoeven we over het asfalt. Hoewel....niet overal hebben ze de rotswanden onder controle. Grote brokken steen hebben gaten geslagen in de weg. Ze zijn nu bezig om hele stukken met beton vol te spuiten en zo een mantel aan te leggen. Wanneer je deze weg drie dagen vervolgt dan kom je vanzelf in Lhasa. Aan de kant van Shangri La zijn ze bezig met een snelweg en een hoge snelheidslijn naar Lhasa. Dat we in het Tibetaanse deel van Yunnan aangekomen zijn kunnen we zien aan de eerste stupa’s die we tegenkomen. We zijn super enthousiast, niet wetende dat we er nog veel tegen gaan komen. Er is een nieuwe tempel gebouwd en we stoppen even voor een pauze. Het is er mooi, maar we moeten nog wat kilometers maken dus voort gaat het met de auto. Mary is een goede en rustige chauffeuse. We zitten rustig achterin. Ze stoppen voorin nooit met praten. Dat is wel grappig. Mr. Who zoals de gids zichzelf noemt, heeft ook een sokken business voor outdoor sokken die niet gaan stinken ( hij probeert ze de eerste dagen aan ons te slijten, maar laat het dan gaan ). Mary handelt ook in yakproducten. Beiden krijgen nogal wat berichten op de telefoon. Zij laat hem de dingen doen op de telefoon. Hij beklaagt zich erover dat wanneer hij op tracking in de bergen gaat er geen bereik is. Hoe heerlijk is dat. We komen aan in Benzhilan en blijken in een prachtig hotel te zitten. De kamer heeft zicht op de Yangtze. We pakken uit en gaan nog even aan de wandel door het dorp. Het is zondagavond. Er staat veel wind en het is warm. De wind voelt aan als de föhn. Zoekende naar een leuk eet tentje komen we langs grote zalen met ronde tafels. Daar tussenin zit een klein tentje waar de familie zelf zit te eten. Ze vinden het geweldig. Dumplings en een soort van nasi. Heerlijk. Terug in het hotel blijkt dat er een film gedraaid wordt in de tuin bij het zwembad. Sleapless un Seattle. We drinken een koffietje en wandelen naar boven. Tijd voor een lekker glaasje wijn en dan lekker slapen.