in de outback van zuid afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu in de outback van zuid afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu

in de outback van zuid afrika

Door: marleen

24 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het eerste en het laatste moment om een verhaaltje te plaatsen vanuit Zuid Afrika. We zijn nu bijna een week hier en de ene ervaring stapelt zich op de andere. Het gaat ons goed.Langzaam zijn we onthaast en krijgen we echt het gevoel van vakantie. We zitten in een andere wereld. Zazoe experience bevindt zich in de provincie Lipopo en dat is de provincie die het meest bovenin aan de westkant ligt in de hoek tegen Botswana, Mozambique en Zimbabwe. Ze zeggen wel dat dit het meest autenthieke stukje Afrika van Zuid Afrika is. Daarvoor zullen we veel meer moeten zien en dat gaat deze vakantie niet lukken, maar wat wij er nu van mee krijgen is in iedergeval wel een wild en ruigstuk. De dichtsbijzijnde cooperatie waar je veel kunt kopen ligt op 14 km en de dichtsbijzijnde grote stad ligt op 250 km. Vorige week donderdag zijn we vertrokken via Londen naar Johannesburg. Aldaar werden we opgehaald door Rex en moesten we nog ongeveer 600 km naar het noorden rijden. Een ander continent, andere geuren, andere kleuren en andere mensen. Het is hier winter, dat houdt in dat het landschap behoorlijk dor en droog is, maar toch bloeit erveel en kun je op deze manier heel veel van het wild zien. De rit naar het noorden ging relaxed met een tussenstop om ergens even te lunchen en een grote kop koffie te verorberen. Hoe verder we naar het noorden komen hoe ruiger en kaler het landschap wordt. De landstukken zijn meestal omgeven door een hek. Dit schijnt in Botswana niet zo te zijn, maar daar gaan we nog naar toe. De eerste wrattenzwijnen, impala's en steenbokjes verschijnen langs en op de weg. Er maakt zich een lichte spanning van ons meester. Nu wordt het echt en hoe zal dat zijn. Natascha en Rex hebben een oude jacht lodge gekocht met 1000 ha grond. Nu staat het in dienst van wat wij doen, wildspotten, maar ook wel van de jacht. De wildstand moet toch af en toe geholpen worden om in stand gehouden te worden. De lodge is klein en heel gezellig. We worden ongelooflijk in de watten gelegd. Een prive huisje in de standaard 5* Wauw, dit is wat anders dan kamperen. We zitten vol pension. Het enige wat we betalen zijn onze drankjes. Het terrein is zo opgebouwd dat er veel plaatsen zijn met hides waar je naar toe kunt gaan om wild te spotten. Het is een paradijs van vogels. Centraal op het terrein staat een vuurplaats, waar 's avonds een heel groot vuur wordt gemaakt. Soms hebben we een braai (bbq), vaak eten we ook binnen, omdat het afkoelt. Het is tenslotte winter. Het rimte is rustig, maar we doen wel veel. Naast ons zijn er nog drie andere gasten, Ron, Karin en hun zoon Peter. En dan hebben we nog Yke, een vrolijke vrijwilligster. We hebben regelmatig spierpijn van het lachen. Het programma wat we afgewerkt hebben tot nu toe bestond uit een eerste kennismaking met het wild. De test! We kregen gelijk een boekje, zodat we ook dat wat we zien kunnen opzoeken. Elke dag gaan we er opuit om te kijken wat er te zien is. We hebben zondag de plaatstelijke voetbalwedstrijd gezien. Rex heeft op zijn terrein een veld aangelegd en daar wordt elke zondag een competitie gespeeld, met muziek, dans en een klein winkeltje. Een goed walhalla voor de fotograaf. Zondagochtend hebben we eerst een stukje fotocursus gedaan en dat maakte wel dat het erg leuk is om daarna foto's te maken. Maandag hebben we schietcursus gehad, iets wat de mannen leuker vonden dan de dames. Geweer, pistool en handboog. Ik bakte er helemaal niets van. Dinsdagochtend zijn we er eerst met de paarden opuit gegaan en in de middag zijn we verspreid in het park in hides gaan zitten. Ed en ik hebben twee dagen achtereen veel waterbokken gezien. Struisvolgels, impala's, gemsbokken, koedoes, steenbokjes, duikertjes , allerlei vogels. Leuk. Maandagavond zijn we in het park zelf gaan bbq'en, onder het maanlicht en de sterren. Woensdagochtend hebben we eerst een vogelspotspel gedaan om te kijken hoeveel verschillende vogelfamilies wij konden vinden. In de middag zijn we vertrokken naar het zuiden, naar de waterbergen, om daar een project met bosjesmannen te bezoeken. We hebben de nacht doorgebracht in een tentenkamp met eigen openlucht badkamer met badkuip en een grote vuurplaats. Alles werd verlicht met olielampjes!