Een reis door de geschiedenis - Reisverslag uit Friedrichshafen, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu Een reis door de geschiedenis - Reisverslag uit Friedrichshafen, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu

Een reis door de geschiedenis

22 Oktober 2017 | Duitsland, Friedrichshafen

Woensdagochtend en deze keer is het niet blauw aan de hemel, maar mistig, met laaghangende bewolking. Lief heeft nog een aantal telefoon vergaderingen. Broer en ik gaan richting het Belvedère na het ontbijt. Het is een park met tuinen en heeft onder en een boven paleis. Hier hangen de meeste werken van Gustav Klimt, maar het blijkt dat het twintig euro kost en we hebben maar een uur de tijd. Zonde. Dan maar koffie drinken in cafe Dialog. Een oer ouderwets Weens cafe. En dan is het tijd om de koffers in de auto te zetten en te vertrekken richting Regensburg in Duitsland waar we zullen slapen. De zon doet herhaaldelijk pogingen om door de wolken heen te prikken, maar het lukt maar matig. In Melk is het tijd voor de lunch. Hier is de zon sterk genoeg om lekker buiten te zitten en we komen bij een fleischerei terecht met traditionele gerechten. Heerlijk. Eenmaal terug in Duitsland wordt de mist dikker en zullen we de zon niet meer terug zien. Jammer, want Regensburg is een oude stad met een brug die op de wereld erfgoed lijst staat, maar nu is het vooral heel mystieke en misschien zelfs een beetje luguber, want het water in de Donau stroomt enorm hard, val je er nu in dan ben je ook binnen 10'seconden uit zicht. Ons hotelletje ligt in de alt stadt ( zie eerste verslag) en is super leuk. Na een hapje en een drankje gaan we slapen, want de wekker gaat om zes uur. We hebben nog een stuk af te leggen naar Neurenberg. Waarom slapen we daar dan niet? Wegens een beurs waren alle hotels vol. Lief gaat op klantenbezoek en wij gaan op historische tijdreis in de stad. Bij de opkomst van Hitler is de NSDAP een groot bolwerk geworden in Neurenberg. Om hier te kunnen vergaderen en bij een te komen had Hitler samen met Rudolf Speer een megaproject bedacht. Het is nooit af gekomen, omdat het geld nodig was voor oorlogsvoering. De Zeppelinplaats was af en het gebouw wat het vergadergebouw moest worden deels. Dat doet tegenwoordig dienst als documentatiecentrum. Ze hebben mooi de bestaande bouw gecombineerd met de museum functie. Indrukwekkend. De hele geschiedenis gaat aan je voorbij en dat is goed. De buitenkant heeft veel weg van het Colosseum in Rome. De grote straat is ook al wel gebouwd en daarlangs kun je richting het Zeppelin veld lopen. In het documentatiecentrum zijn nog veel filmpjes te zien, waardoor je met andere ogen kijkt naar de resten wat ooit een plaats was waar veel, heel veel mensen zich verzamelden om der führer te zien. Logistiek gezien moeten het genieën zijn geweest. Ik ben niet goed in getallen, maar ze waren in staat om voor honderden duizenden aanhangers drie maal per dag een maaltijd te maken. Men sliep bij mensen in de stad of in barakken. De stad Neurenberg doet pogingen om het veld te onderhouden, maar het verval is groot. Er worden hier concerten gegeven en er wordt een race gehouden Indrukwekkend is in het documentatiecentrum het kunstwerk in de vorm van een spoorrails met daarop te licht waarop het lijkt dat het oneindig is en tussen de bielzen liggen kartonnen kaartjes met alle gegevens. Zouden het er zes miljoen zijn? Lief is klaar met het klantenbezoek en we lunchen met uitzicht op 1 van de plassen van het complex, dan moeten we zuidelijk richting Ulm, want vrijdag staat Friedrichshaven op het programma. Ulm ligt aan de Donau en zo'n 98 kilometer ten noorden van de Bodensee. Hier is veel van de authentieke bebouwing verdwenen, maar er is nog wel een stukje altstadt. De rivier is als een magneet, zowel aan als op het water. De stroom welt af en aan, als je je ogen dicht doet hoor je het diverse geluid. Twee mannen in een roeiboot zijn gekanteld en hebben grote moeite om de boot weer te keren. Ze krijgen hulp van iemand van de vereniging, maar koud moet het zijn. Een houten tribune geeft ruimte om vlakbij de rivier te zitten, nu zaten ze op de eerste rij! Ook Zuid Duitsland is relaxed. Een gezellige Italiaan in de alt stadt heeft een leuke tafel aan het raam. In moordend tempo komt het eten. Dat geeft veel tijd in de avond. We shoppen nog wat. Een lekker merlootje in een trendy cafe en dan naar bed. Dat bed staat in een ibis hotel en dat is niet omdat ik verend ben, maar wat een slechte geld / kwaliteitsverhouding. Vooral in vergelijking tot wat we gehad hebben