op weg naar het noorden.... - Reisverslag uit Nyborg, Denemarken van marleenran - WaarBenJij.nu op weg naar het noorden.... - Reisverslag uit Nyborg, Denemarken van marleenran - WaarBenJij.nu

op weg naar het noorden....

Door: marleen

22 Februari 2008 | Denemarken, Nyborg

Zittend achter de computer in het Best western hotel in Nyborg Denemarken. Het is een oud strandhotel, waaraan een moderne vleugel is gebouwd en dat is nu een kuuroord, conferentiecentrum etc. De grandeur van weleer gecombineerd met de moderne luxe van nu, met hier en daar een vleugje design romantiek. Kortom een leuke plek om de nacht door te brengen. Onze kamer is klein, maar we hebben morgenochtend wel uitzicht over de Storebelt, zoals het water tussen Funen en het volgende deel van Denemarken heet. We zijn, op ons gemak, op weg naar Noorwegen. Eigenlijk voor een stukje winter, maar de verwachtingen van de komende week zijn niet zo heel erg koud. Ach, we hoeven niet per-se van de witte helling af te suizen. Het is erg druk geweest de laatse weken, dus we hebben beiden wel zin in heerlijk lekker aan keuteren. Ed zijn nieuwe lease auto ( een Suzuki Grand Vitara) zoeft als een zonnetje over de wegen. Toch wel een groot verschil met de Kangoo. We zijn vanmorgen om een uur of half tien vertrokken. Hoewel de lucht loodgrijs was en we zo hier en daar regen hadden, is de reis voorspoedig verlopen. Hoe verder we in de buurt van Denemarken kwamen, hoe harder het ging waaien. Oef, wat zijn we blij dat we vanavond niet op de boot van Kiel naar Gøtenborg hebben geboekt. De wind staat helemaal overdwars vanuit het westen. Ik kan me nu al voorstellen hoe erg de zeeziekte geweest zou zijn. Nu hebben we ons heerlijk te goed gedaan aan de Deense Gastronomie. De Denen hebben niet een Franse keuken, maar houden wel erg van lekker eten en drinken. We hebben gegeten in het restaurant, waar je de grandeur van vroeger nog goed kan zien, ruiken en voelen. Hoge plafonds, met een soort art-deco patroon. Zachte groene tinten afgewisseld met aarde, rood tinten. Het Deens lijkt geschreven op het Noors, maar zodra ze hun mond opendoen komt daar een hete aardappel uit. Ik red me redelijk met mijn Noors, maar zo af en toe blijft het wel heel erg gokken wat ze nu toch bedoelen. We gaan lekker slapen, een beetje uitslapen en dan gaan we morgen door naar Zweden. We hebben geen haast, dus ach we zien wel wat voor moois en leuks we tegenkomen.