bij de poort tot het krugerpark - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu bij de poort tot het krugerpark - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu

bij de poort tot het krugerpark

Door: marleen

28 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

onverwachts logeren wij in een lodge waar een internet "kastje" is, zodat wij buiten verwachting, toch nog even een klein stukje kunnen schrijven. De twee glaasjes witte wijn zijn mij helaas wel een klein beetje naar het hoofd gestegen, zodat ik niet altijd even goed te toetsen van het bord raak, maar ik denk dat het toch wel te lezen valt. Morgenochtend vertrekken wij om 6 uur naar het Kruger park. Wij slapen nu net twee kilometer voor het park. Het bleek dat in maart alle slaapplekken in het park al helemaal volgeboekt waren, maar wij zitten hier in een super mooi aangelegd hotel, 4 sterren, park. Vanuit onze ronde rondane kijken we uit naar een waterplas, af en toe rennen de aapjes en de wrattenzwijnen aan ons voorbij. In de dorre boom in het water zaten de witte ibissen. Vandaag hebben we vooral gebruikt voor de reis. Vanuit het bushveld, kwamen we in een soort van tropisch landschap terecht met theevelden, bananen plantages, sinaasappelbomen etc. Groen en een grote kloof, daarna veranderde het landschap weer in het bushveld. Het hotel waar wij verblijven is van een hollandse eigenaar, zodoende zijn hier wel veel Hollandse gasten. Gisteren hebben wij onze topdag beleefd qau dierenspotten. Zaterdag was een dip, omdat een aantal van ons een virus hadden opgelopen waardoor je regelmatig een goed gesprek met de wc pot moest onderhouden. Ik was de dupe en heb een dagje met koorts in bed gelegen, terwijl Ed giraffen heeft gefotografeerd, quad gereden heeft, geschoten, dus de dag van zijn leven had. Omdat ik mij nog een beetje rabbig voelde hadden wij zondag besloten dat wij niet in een hide wilde zitten, maar dat wij mee gingen op de jeep om alle anderen af te zetten. Nou dat hebben wij geweten. Resultaat was namelijk dat wij 4 uur door het park hebben rond gereden en dat wij bijna alles hebben gezien wat er te zien valt. Zelfs de schuwe zebra leek zijn zondagscontract goed na te komen, want ineens schoot zij daar bokkend de weg over en weer terug. Wat een machtig mooi dier. Over een mooi dier gesproken..... de gemsbok, dat is een schoonheid! Bij de buren liep een verdwaasd vrouwtje langs het hek, waardoor zij zich heel goed liet fotograferen. Onze driver wilde haar voorbij, waardoor zij met een grote sprong verdween in het kreupelhout en daar als een zombie bleef liggen. Het zou toch niet zo zijn dat ze haar poten had gebroken? Rex is over het hek heen geklommen om te kijken, maar toen bleek het toch in orde te zijn en rende zij verdwaasd met haar grote sprieten door de bosjes van ons weg. Wij hebben zaterdagavond met z'n allen nog de video van Robert bekeken, want hij heeft vorig jaar de Mount Everest beklommen. Erg indrukwekkend. Wel een bijzonder verhaal, omdat zij ten dele gesponserd zijn door Willibrord Frequin, omdat Wim Horst, the Ice man mee is gegaan, om een hoogte record te vestigen, wat betreft het klimmen naar grote hoogte in korte broek.
Vervolg bericht (opgeslagen tussendoor). Voor onze gast heer was het wel even slikken, omdat hij in 2004 onder heel andere omstandigheden naar boven is geweest. Zij moesten alle kampen zelf bouwen, zonder zuurstof, waardoor zij al snel door hun energie heen waren. De expeditie in 2007 heeft alles door anderen laten opbouwen en konden wachten totdat het optimaal was en zijn toen omhoog gegaan.
Zondagmiddag zijn wij na onze score van heel veel koedoes, struisvogel, zebra, waterbokken, impala's, bavianen, elanden, gemsbokken, patrijsen, wrattenzwijnen, duikers, stennbokjes, mongoos....... na een lekkere lunch naar het plaatselijke voetbal gaan kijken en nog even de zonsondergang bij een van de grootste baobabs van Zuid Afrika. Wat een joekel van een boom. Men zegt dat ze wel 9 eeuwen oud kunnen worden. Moet je je voorstellen wat zo'n boom allemaal zou kunnen vertellen.
Wij gaan slapen en ons voorbereiden op misschien wel onze big 5. Ik denk dat dit echt de laatste keer van internet is, maar je weet maar nooit...... groetjes. We genieten enorm en het gaat ons erg goed. Zuid Afrika is tot nu toe erg gastvrij en vriendelijk.