Hanzestadt Lubeck - Reisverslag uit Lübeck, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu Hanzestadt Lubeck - Reisverslag uit Lübeck, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu

Hanzestadt Lubeck

Door: marleen

19 Oktober 2008 | Duitsland, Lübeck

Een zondagavond in een Movepick hotel in Lubeck ( de puntjes ontbreken op de computer, dus wordt het een ander soort geschreven taal)

Wat een rare gewaarwording. Twee dagen geleden liep ik nog zwetend rond in Rome, waar het 26 graden was en het water in straaltjes onder de oksels vandaan zijn weg zocht..... na een dag uitrusten in Delfgauw liepen wij vanmiddag met de ouders van Ed door Lubeck en was daar de sjaal en een jas, omdat de wind behoorlijk snijdend was. Even begonnen mijn vingers te protesteren....best wel koud. De overgang is groot, maar ook wel leuk. We hebben een aantal maanden geleden de ouders van Ed voorgesteld om eens een weekje met ons op stap te gaan, omdat zij het wel heel leuk vinden, maar eigenlijk niet doen. We zijn zelf in het voorjaar op weg naar Noorwegen langs een aantal leuke plaatsen in Denemarken en Zweden geweest en hebben dus voorgesteld om een stukje naar het noorden te gaan. Het bleek ook dat ze eigenlijk nog nooit deze kant op waren geweest. Ooit zijn we in een heel mooi oud strandhotel in de buurt van Hamburg geweest en het idee was om daar de eerste stop te maken. Nu bleek echter dat de staat van het gebouw dusdanig slecht is dat ze een jaar nodig hebben om het weer te renoveren. Vandaar dat we nu in Lubeck zitten. Een van de Hanze steden in Noord Duitsland. Het doet een beetje aan Delft denken, in de zin van dat het best wel een grote stad is, maar dat het centrum op een eiland tussen rivieren ligt en het goed te belopen valt. We zijn vanmorgen vroeg vertrokken, dat viel zwaar tegen en Ed zijn ouders hadden zich een beetje verslapen, maar we waren hierdoor wel voor 3 uur in het hotel. Even de koffer afzetten en daarna de stad in. Ed zijn vader loopt niet heel snel, maar we zijn heel rustig door de stad gaan lopen. Het is niet te doen om in een paar uur alles te zien, maar je kunt toch een goede indruk krijgen van de stad. Veel is na een brand in 1942 weer opgebouwd. Men gebruikte veel rode bakstenen, waardoor er een heel speciale architectuur is ontstaan. Ook zijn er een aantal gotische kerken, maar dan opgebouwd met bakstenen. We hebben in een heel oud gebouw, een soort VOC gebouw uit 1535 gegeten. De echte streek keuken, zwaar, maar wel erg lekker. Nu wordt het tijd om op 1 oor te geraken. Morgen gaat de tocht richting Kopenhagen. Ik ben de enige die hier wel eens is geweest. Hopen dat het weer ons een beetje gunstig is gezind, maar ach, ook anders maken we er wat leuks van.