vervolg van het Zweden gedeelte. - Reisverslag uit Malmö, Zweden van marleenran - WaarBenJij.nu vervolg van het Zweden gedeelte. - Reisverslag uit Malmö, Zweden van marleenran - WaarBenJij.nu

vervolg van het Zweden gedeelte.

Door: marleen

23 Oktober 2008 | Zweden, Malmö

Doordat we wat informatie hadden gevonden over de streek kwamen we er achtger dat dit deel van Zweden heel rijk is aan rotstekeningen, Viking graven, vroeg Christelijke zaken en ook Steencirkels. We hebben met behulp van een boek op ons slaapadres een route uitgezet voor de donderdag. Helaas waren er door het naseizoen een aantal dingen dicht. We zijn wel bij een stuk rots geweest waar ze de meeste rotstekeningen en carvings hebben het het Zuiden van Scandinavië. De bekendste is de dansende godin of trol, waarvan ook wel gezegd wordt dat ze manisch is. Kunnen goden gek zijn? Een mevrouw met een hondje was zo lief om ons het een en ander uit te leggen. Onder andere dat er verschillende slangen te zien waren. De slang bracht de zon onder de aarde door in de nacht naar de andere kant, waar de zon verder ging met een paard en wagen langs de hemel. De slang woonde dus ook altijd onder de aarde. De hele rots staat vol met de afdrukken van voetjes, meestal wijzend naar de zee. Een aantal schepen in de vorm van de vikingschepen geven aan dat er toen ook al schepen waren De tekeningen zijn bijna 4000 jaar oud. Bij het oudeste kasteel uit de omgeving waren ze aan het filmen. In oktober is het al niet meer open.In een oud kerkje vonden we een doopfont met de afbeeldingen van allerlei heiligen, waarschijnlijk uit 1000 of 1100 n Chr. Het deed heel erg denken aan de vroeg Christelijke kunst uit de Romaanse tijd. Daarna hebben we de tocht vervolgd naar de Ase Stenar, een steencirkel in de vorm van een vikingschip, met als achtergrond de zee. Was het het graf van een vikingkapitein, of was het een observatorium voor de zon. Er achter komen zal dee mens nooit. We hebben in de zon in het haventje een heerlijk Zweeds visbroodje gegeven en Ed ging voor de grote hap. Gravad Laks( dat gaat een tijd de grond in om te rotten en wordt daarna weer opgegraven) met saus, groente en dille aardappeltjes. Slingerend langs de kust bracht de weg ons uiteindelijk naar Malmö. Wat is Skåne een wijdslandschap met prachtige witte kerken, wel onderhouden boerderijen, veel zee, maar soms toch ook een ruig en oud landschap. We kunnen zeker nog een keer terug, omdat er nog veel oude dingen te bekijken zijn. Malö is op dit moment het centrum voor de kunst en het theater. Jammer dat we vrij laat aankwamen, want ze hebben ook hele mooie winkels..... We hebben gegeten aan een mooi plein, maar het eten moest een keer terug omdat het veels te koud was. Eenmaal weer op tafel bleek dat ze een aantal ingrediënten maar hadden weggelaten van het bord. Het is maar goed dat wij geen beoordelingen schrijven. We zitten in een concepthotel van DUX bedden en meubelen. Ze zeggen hier dat deze bedden beter zijn dan de Hästings, we zullen het uitproberen vannacht. Alle meubels en lampen zijn van dezelfde firma. Het ziet er mooi uit. Ik slapen. Morgen gaan we met de brug en tunnel weer richting Denemarken en richting Nederland. We hebben harstikke geluk met het weer. De mensen zijn super vriendelijk en heel ontspannen. We liggen vroeg in bed en staan weer vroeg op, wat wil een mens nog meer.