de derde dag algarve - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van marleenran - WaarBenJij.nu de derde dag algarve - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van marleenran - WaarBenJij.nu

de derde dag algarve

Door: marleen

22 Februari 2009 | Portugal, Lissabon

Gisteren kwamen we te laat weer terug om ook nog maar even tijd te hebben om naar de kroeg te wandelen en een update op het net te plaatsen. Nu op zondagavond, lekker achter een biertje en een portje in de kroeg, met de televisie en voetbal achter mijn rug. Aan de berichten te zien, was niet iedereen op de hoogte van ons Algarve avontuur, maar jullie zijn inmiddels helemaal bij. Leontien, wat een goed bericht!!!.
Vrijdagavond hebben we hier in Luz in een bijzondere strandtent gegeten. Eigenlijk waren we helemaal gaar van de reis, maar er moest toch wat in de maag. Via een houten vlonder kwamen we in de tent. Inmiddels was het roetdonker. De keuken des te helderder. Heerlijk hebben wij ons laten wegwijzen in de Portugese keuken. Ed aan de tonijn, Johan aan de spies en Leen de aardewerken pot met bief in wijnsaus met aardappelschijfjes. Om je vingers bij af te likken zo lekker. Eerst leek het alsof wij de enigen zouden zijn, maar langzaam aan stroomden er meer mensen binnen. De buiken waren zo vol, dat we nog wel een rondje boulevard hebben gedaan. Daarna moe, maar voldaan het mandje in. Echt warm is het in de avond niet en de kamer kan niet verwarmd worden. De beddesprei doet wonderen. Zaterdagochtend vroeg opgestaan, zodat we niet te laat van start zouden gaan. Het ontbijt is rijkelijk, van continental tot gezond. We besloten om weer richting Faro te rijden, naar Loulé voor de zaterdagmarkt. Na een wat wolkerig begin, kwam daar al snel de zon door en steeg de temperatuur naar een gemiddelde van 18 graden. De eerste koffie was dan ook met de snufferd op het terras in de zon. Loulé heeft een fortachtig kasteel in het midden van de stad en een prachtige Mercado (markt). De markt was bijzonder schoon en opgeruimd. Zelfs de visstalletjes leken de properheid zelve.Kokkels, pijlstaartrog, haai, kreeft, garnalen, zeevissen, alles lag hier door elkaar. In deze streek komt ook erg veel honing voor, stapels potten met pollen en honing. Na een prachtige stadswandeling door een wir war van kleine straatjes besluiten we naar Silves te gaan. Dit is ooit het centrum van de Moren geweest. met wel 30.000 inwoners op de top. Via de rivier was het tevens een havenstad, zo bekend in Europa, dat zelfs de Vikingen hun weg vonden naar Silves, maar de Moren worden verslagen, hun kennis nemen ze mee, de rivier verzand, de waterputten drogen op en al gauw wonen er niet meer dan 150 mensen in het ooit zo florerende Silves. Later krabbelt de stad er weer uit, maar het zal nooit meer zijn zoals ooit. Wel staat daar nog steeds machtig en trots het fort, dat fier boven de stad uit torent.... Veel geld heeft men gestoken in de restauratie van het pand en het binnenterrein heeft een moderne vertaling van het Moorse, zoals Ed opmerkte. We mogen allen over de buitenrand lopen, maar alleen dat al geeft een prachtig beeld op het fort en de buitenomgeving. Er zijn weinig toeristen. Het stadje heeft veel leven door de ooievaren die hier rondvliegen en die telkens beginnen te klepperen op het moment dat de geliefden weer herenigd worden op het nest. Wat een mooi geluid. De plaatselijke fanfare maakt zich op voor de kindercarnavalsoptocht en ze komen één voor één in kostuum de straat op. Een oude vrouw buigt zich voorzichtig uit haar raam, haar rimpels vangen schaduw in de zon. Na Silves rijden we naar Lagos. nee ik vergeet een heel stuk. We rijden richting Moncique (?) het berggebied tussen de Algarve ende rest van Portugal. In dit gebied zijn er veel warmwater bronnen en dus ook een aantal kuuroorden. In iedergeval één, liggend in een klein dal. We wandelen wat, zitten heerlijk in het laatste zonnetje en zien hoe twee mannen halsbrekende toeren uithalen om de bomen op het binnenplein van al hun overtollige takken te ontdoen. We rijden door naar de hoogste top in de omgeving. Eerst zijn de wegen nog lanen met eucalyptus en mimosabomen(vol in bloei), maar gestaag wordt het kalen en komen we boven de boomgrens uit. Via een prachtige d tour komen we weer in het dal terecht en dan gaan we naar Lagos , om daar te zoeken naar een leuk restaurant voor het avondeten. De lunch hebben we gedaan op het mooie plein voor het stadhuis ? om Silves. In Lagos blijkt dat ze zich aan het voorbereiden zijn voor een skeelerrace, maar toch vinden we een plekje voor de auto en laten wij ons leiden door een reisgids naar een heerlijke oorspronkelijk Portugees restaurant.De porties die je krijgt zijn niet van deze wereld.Ik heb kip met roomsaus met vijgen, Johan gaat voor de gegrilde zwaardvis en Ed neemt de specialiteit van het huis....tonijn met uienroomsaus. Terug in het hotel is daar nog een lekker glaasje wijn en de telegraaf van zaterdag, die in de avond, al te koop is.