net aangekomen in tbilisi, en wat lijkt het leuk - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van marleenran - WaarBenJij.nu net aangekomen in tbilisi, en wat lijkt het leuk - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van marleenran - WaarBenJij.nu

net aangekomen in tbilisi, en wat lijkt het leuk

25 April 2009 | Georgië, Tbilisi

Even een snel bericht vanachtern de receptie balie van het hotel. De receptioniste is zo lief om mij even achter de computer te laten. Ze hebben wel wifi, maar wij hebben geen laptop bij ons. We hebben een voorspoedige reis gehad. Het vliegtuig zal allesbehalve vol. Veel Georgiers en een handjevol Nederlanders. Halverwege de vlucht kreeg onze buurman het heel erg benauwd en stond de cres samen met een van de piloten rond hem. Gelukkig was er een Nederlandse arts aan boord en die heeft wat gevoeld en gebabbeld. Moeders had zelf een bloeddrukmeter bij zich. Blijkbaar gebeurde het vaker. In het vliegtuig zaten mensen uit Rotterdam die vanuit de Pauluskerk vluchtelingen helpen, zowel in Nederland, maar ook in projecten. De arts met stetoscoop bleek naar dit project te gaan. Op het vliegtuig aangekomen kregen wij gelijk een lift aangeboden naar ons hotel. Het vliegveld is dubbel. Het heeft enerzijds een moderne uitstraling met een moderne vertrek en aankomsthal, maar zodra je landt met het vliegtuig voel je de ribbels van het beton. We zijn een uur lang over de zwarte zee gevlogen. Ik heb nooit geweten dat deze zee zo groot is. Eenmaal boven Georgie zagen wij de hoge Kaukasus. Hoge toppen met sneeuw, eigenwijs hun kop boven de witte wolken uitstekend. Vandaag heeft het hier veel geregend. Grote plassen op de straat en niet warmer dan een graad of 8. Maar inmiddels is het droog en voelt het buiten niet koud aan. Het hotel is net een week open en ze hebben ons echt met open armen ontvangen. Eerst werden we keurig voor de deur afgezet door het Paulus gezelschap met gids en tolk en daarna werden wij onthaald op een lekker drankje en brood gevuld met kaas. Het hotel ligt midden in de oude binnenstad. De eerste indruk is prachtig. Oude gebouwen, veel kerken, zwavelbaden, een rivier die de stad in twee delen splitst, veel overhangende balkons. Morgen staan we vroeg op en gaan we eens op onderzoek uit. Heerlijk gegeten in een trendy tent, opgestart door een kok welke cursus heeft gehad in Amsterdam bij fifteen van Jamy Olivier. Dit restaurant heet Nineteen. Heerlijk eten. De straten zijn spaarzaam verlicht. Ook hier zie je de grote rijke auto's zoals wij die vorig jaar ook zagen in Yerevan, maar ze vallen iets minder op. Op het plein bij het stadhuis, overnachten de tegenstanders van de president in kleine plastic shelters voor het Courtyard Mariot Hotel.... De sfeer is rustig en redelijk vredig. Het kan niet warm zijn voor de nacht. We gaan nu lekker slapen en kijken met grote verwachting naar de dag van morgen. Tot nu toe zijn de mensen vriendelijk en zeer behulpzaam. Als dit de voorbode is voor de rest van de reis dan gaan wij een hele bijzondere ervaring rijker worden. Volgens de mensen uit Rotterdam zijn de Georgiers erg optimistisch en vrolijk van aard. Anders dan hun buurland Armenie... Wij gaan het ervaren.