afscheid in Kristiansand - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu afscheid in Kristiansand - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu

afscheid in Kristiansand

Door: marleen

20 Juli 2009 | Noorwegen, Kristiansand

Zittende in de kelder, zijn daar de geluiden van een oud houten Noors huis. Alles kraakt en knierkt.Buiten schijnt de zon en er schuift af en toe een lichte grijze wolk voorbij. Het is een goede dag om weer op route te gaan. Vandaag willen wij iets omhoog en dan door de bergen naar de Lysefjord, waarvan ze zeggen dat het misschien wel de mooiste van Noorwegen is. Ons verblijf hier is hartverwarmend geweest. Gisteren was het plan om gelijk in de ochtend te gaan varen, maar het was te onbestendig. Daarom werd er besloten om het Setesdal in te rijden en daar als echte heuse toeristen met de stoomtrein over het Setesdalspoor te gaan. Een rit van een minuut of 25 heen en dan weer 25 minuten terug, door een onontgonnen en ruig landschap. In de tunnel konden wij onze lol op, de dikke zwarte steenkolen rook kroop zeer snel door alle openstaande ramen de oude, houten coupées binnen. Wat werd er vroeger veel aandacht besteed aan de detailering. Af en toe kwam er een buitje naar beneden. Op zaterdag is er een record gevallen aan regen,maar daar hebben wij eigenlijk weinig last van gehad. In de krant staan een hele grote hoeveelheid van spontane overstromingen en zwembaden die anders nooit bestaan. Langzaam begon het op te klaren en zijn we terug gereden naar de stad. Kristansand heeft een oud fort, maar dat is niet zo heel groot. Het bleek dat de lokale schutterij op zondag op elk heel uur een demonstratie geeft. Ze vertellen iets over de geschiedenis van het fort en dan volgt er een hele harde knal. Thuis hebben we een boterham gegeten en zijn daarna, bepakt met koelbox, vertrokken naar de boot. Björn heeft een oud bootje (eigenlijk is de boot van Liv) dat 8 knopen vaart, maar heerlijk tussen de eilandjes door tuft. Voor Ed was dit een nieuwe belevenis. De Zuid Noorse kust heeft wat ze noemen heel veel scheren, kleine eilandjes, met wat hutten erop en overal zijn kleine inhammen waar je aan land kunt gaan. Wij zijn naar een eiland gevaren, waar nog een aantal hele oude gebouwen staan. Hier worden schepen gerestaureerd en kun je je bruiloft vieren. Midden op het eiland stonden een aantal tenten. Dat is Noorwegen ten top. Gebruik de natuur daar waar je kunt. Wij hebben op de kade de barbeque aangestoken en hebben daar heerlijk in het late zonlicht zitten eten. Bij het mooie licht van de avond, zijn we daarna weer heel rustig terug getuft naar de haven. Langzaam komen de kinderen van Live en Björn weer thuis. Er wonen er nog drie en nu zijn ze allemaal weer in het nest. Hun tweede dochter kwam gisteren avond terug uit Frankrijk vol verhalen over hoe geweldig zij het had gehad. Haar vriend is half Frans, dus ze heeft een deel van de familie kunnen ontmoeten. Veel te laat gingen we naar bed, maar ach wat geeft het, we hebben vakantie en hoeven niets en moeten niets. Vanmorgen hebben we ontbeten op de veranda. Naast mij hoor ik de vage geluiden van Ed in de douche. Tijd om in te pakken en het achterland te gaan ontdekken. Planning is dat we donderdag naar Synnöve en Oddvar gaan op de westkust. Synnöve wordt die dag 50 dus is het extra leuk om er dan te komen.
Het voelt weer als heel vertrouwd om hier te zijn, wat is dat toch. De woorden vloeien weer als vanouds.....