Turku, ook culturele hoofdstad. - Reisverslag uit Turku, Finland van marleenran - WaarBenJij.nu Turku, ook culturele hoofdstad. - Reisverslag uit Turku, Finland van marleenran - WaarBenJij.nu

Turku, ook culturele hoofdstad.

Door: Marleen

11 Augustus 2011 | Finland, Turku

Het volgende land kunnen we bij schrijven op deze trip. We zitten in de buurt van Turku op een prachtig schiereilandje met zicht op het water wanneer je de moeite neemt om even wat verder te lopen dan de boomgrens. Na een aantal dagen in de stad is het heerlijk om weer even in de natuur te zijn. De campingbaas is niet blij met de rust op de camping, wij daarentegen wel. We zagen net een foto van de camping met volle bezetting en wij zouden daar niet tussen willen staan. Voor mij op een grasveld lopen zwart/witte ganzen rustig te grazen van het gras. Grote keutels maken het voor de tentkampeerder iets minder om de tent in het gras op te zetten. Het zou vandaag heel slecht weer zijn, maar op een zware onweersbui na is het lekker. De laatste zonnestralen proberen nu tussen de dennenbomen nog wat licht te werpen op het terras. Een bus met oude, grijze Tsjechen rijdt aan ons voorbij en zij moeten zo te zien nog een plek zoeken om hun kamp te maken. Bij de winkel verkopen ze hout, misschien laten we ons wel verleiden tot een zakje en gaan we dat aan het water verstoken. De overtocht van Talinn naar Helsinki is een snelle. Twee uur. In het weekend duurt het langer, want dan wordt er meer uitgegeven op de boot, nu is het door de week en gaan ze voor business. We besluiten direct richting Turku te rijden en daar te onderzoeken of we op Aaland in Mariehamn kunnen komen. Er zijn verschillende bootmaatschappijen één daarvan heeft ruimte voor ons zowel op de donderdag alls op de zaterdag. Mariehamn ligt op het hoofdeiland van een hele archipel voor de Finse kust. Men spreekt hier Zweeds, maar het is officieel van Finland. Twee nachten is veels te kort, maar het gaat ons in ieder geval een beeld geven hoe het er is en dan kunnen we altijd later nog een keertje terug. Op het terrein van de camping staat een oude, houten villa. Hier hebben we een hapje gegeven en daarna zijn we naar het water gelopen voor een wandeling. Mooi!. Morgen gaan we naar Turku, want ook deze stad is culturele hoofdstad van Europa. Je kunt direct met de bus naar de stad. Donderdagochtend vroeg zitten we op de boot naar Mariehamn......... Onze laatste week is ingegaan, heerlijk dat we nog een week hebben om terug te komen in Nederland. In Finland is men niet heel erg spraakzaam, maar vriendelijk zijn ze ook. Men heeft hier wel gevoel voor design. Koffie drinken in een designcentrum geeft een prachtig opgemaakte plank met lekker bonbonnetjes en het broodje wordt speciaal geserveerd op een opgemaakte schotel. Tja, het is duurder dan in Estland, maar het ziet er dan ook wel prachtig uit. Hier op de camping staat 1 Nderlandse de Waard tent. Het is alweer lang geleden dat we veel Hollanders hebben gezien. HIer staan twee auto's. NIet veel. Op de boot vanochtend waren het vooral auto's uit de oost hoek.

Turku blijkt is volgens de boeken de meest middeleeuwse stad van Finland. Ooit heeft het gewedijverd met Helsinki om hoofdstad te worden, maar dat is ze niet gelukt. Door een grote brand zijn de meeste oude huizen verbrand en zie je daar weinig van terug. Er staat wel een prachtig oud Fort/kasteel. Dit is nu deels ingericht als theater voor een opera. Het hart van de stad is een rivier en deze volgende kom je langs de meeste hoogtepunten van de stad. Daar waar je in Tallinn bijna niet tegenkwam dat ze culturele hoofdstad waren, kun je er in Turku niet omheen. Eén dag gaat te kort worden om hier alles te bekijken. Veel musea, maar ook buiten tentoonstellingen. We nemen de tijd en doen dat wat op ons pad komt, voor al het andere moeten dan maar een keertje terugkomen. De Finnen lijken iets met hardcore/gothic te hebben. Wat zie je hier veel mensen helemaal in het zwart gekleed en daarbij het haar pikzwart geverfd en vrij stevig gekleed. Hele gezinnen zie je in dezelfde stijl. Wat ook opvallend is dat er hier heel veel dikke mensen zijn en ze eten voor tien. Op de camping zie je jongeren waar nu al geen redden meer aan lijkt te zijn. Turku is een ongelooflijk vriendelijke stad met dito mensen. De oude bib is vergroot en hier is een modern deel aan vast gebouwd. Men is er apetrots op. Een oudere dame drukt ons op het hart dat we er echt even langs moeten gaan, want je kunt hier zo heerlijk de krant lezen.
In een restaurantje langs het water is daar de plek voor lunch en avondeten. Wat is het lekker, en is het dan raar om twee keer op 1 dag daar te gaan eten Nee. Om 9 uur zijn we weer met de locale bus terug op de camping en kunnen we nog net de zonsondergang meemaken. Een wijntje in de overdekte keuken en dan heerlijk op 1 oor, want de boot naar Äland wacht niet op ons. De hele nacht regent het pijpenstelen, maar we kunnen de tent toch zonder spetters inpakken.

• 17 Augustus 2011 - 19:06

Leontien:

Ineens wel erg veel leesvoer. Ik doe het toch maar met beetjes. Arne is beslist in Turku geweest, net als in Helsinki.
    geniet nog even! de tijd vliegt.
    kus |Leontien