kilometers maken terug in de richting van huis - Reisverslag uit Gränna, Zweden van marleenran - WaarBenJij.nu kilometers maken terug in de richting van huis - Reisverslag uit Gränna, Zweden van marleenran - WaarBenJij.nu

kilometers maken terug in de richting van huis

Door: Marleen

16 Augustus 2011 | Zweden, Gränna

We gaan slapen met de geluiden van de cultuurnacht en het 15o jarig bestaan van Mariehamn. De feestende jongeren die bij de barceque zitten worden hierdoor overstemd. Het was fris buiten, maar deze camping heeft een fantastische binnenruimte met verschillende keukenblokjes, tafels en een waterkoker. Wij gebruiken de waterkoker. Maar even terug naar de dag. We zijn op Degerstrand gaan slapen met de tent een stukje open zodat we de maan in het water konden zien schijnen. Het was inmiddels zo koud dat ik met een muts op ben gaan slapen, maar het was de moeite waard. We werden wakker van de warmte van de zon op de tent en het gespetter van badderende mensen in het water. De noordoosten wind staat er nog steeds, maar het is goed ontbijten in de warmte van de zon. Het hoofdeiland gaat onderwerp worden van ontdekking. Alles is goed ingericht op fietsen hier. Gekleurde routes wijzen de weg over de eilanden en je kunt met je fiets gratis oversteken met de verschillende veerpontjes. Later horen we ook dat je voor 75 euro onbeperkt kunt hoppen en dat je voor dat geld ook met de boot over kunt steken naar Turku. We cruisen over het eiland en volgen wat punten van het meisje van de toeristeninformatie. Het is groen, veel bos, rotsen en het mooie is dat de heide langzaam paars aan het kleuren is en prachtig afsteekt tegen het licht groene mos tussen de felgroene dennebomen. De lunch moet plaatsvinden bij de uitkijktoren van Uffe paa berget. Mooi uitzicht naar beide zijden. Veel water, veel eilandjes, scheren en bomen. We vervolgen onze weg naar het volgende eiland. Hier liggen wat historische punten. Een kasteel en een oud fort dat in 18 honder zoveel is opgeblazen. Volgens de constructie tekeneningen heeft het er geweldig mooi uitgezien, zelfs met een Russish orthodoxe kerk, maar er is niets meer van over, behalve wat stukken muur. Rond een uur of 5 keren we terug richting de hoofdplaats. Vlak hiervoor ligt er een soort van scheepsmuseumpje met rode houten huizen en oude schepen aan de kade. Hier is ook de winkel van AAlands meest bekende sieraden ontwerpster, met koninklijk keurmerk van de Zweedse koning. Mooie sieraden met allemaal hun inspiratie in de natuur. In Mariehamn zoeken we de hoofdstraat op en gaat wat eten terwijl het festival gaande is. Het is gezellig druk, maar niet overvol. Het eten is smakelijk, eenvoudig, maar lekker. Om ons heen worden grote bieren gedronken. Groot!!! en niet goedkoop, maar dat deert de drinkers niet. Wij houden het bij een cola, we moeten nog rijden. In de avond staat er een carnavalsoptocht gepland...., helaas bleek dat een luchtbel. Een Afrikaan op stelten en daarachter wat mensen als sailors in blauw met witte gestreepte truien en matrozenpetjes. De plaatselijke band was leuk, maar de dames van de backing vocals bakten er niets van. Tijd om de camping op te zoeken en het campement op te slaan. Weer is daar een plekje aan het strand met uitzicht op het water. Mooier kan het niet zijn. De volgende ochtend om 13.00 uur gaat de boot naar Zweden. Dat geeft ons rust om heerlijke lekker te tijd te nemen om te ontbijten (in de zon op het picknickkleed) koffie te drinken, nog wat in te kopen en dan in de rij te gaan staan. Op de boot is er een concert van twee troubadours op het zondek. Geweldig. De tocht duurt twee uur en een kwartier en dan raken we Zweedse bodem aan. Bij Gränna aan één van Zweden grootste meren besluiten we te stoppen en daar een nachtje op de camping te gaan staan. We zien de zon ondergaan in met de gloed op het meer. Voor de camping ligt een groot eiland en een veerpontje vaart op en neer. We zetten onze auto naast die van een Italiaan met een jeep en daktent.Dat staat mooi. Helaas blijkt de Italiaan niet zo blij met ons te zijn. Hij gunt ons geen blik waardig en Ed kan alleen maar concluderen dat wij hem aftroeven. Hij heeft een stoere auto, met een lullige Italiaanse tent, terwijl wij hebben een wat minder stoere auto, met een echte safari tent en die hoort eigenlijk op zijn defender. Een gesprek gaat er niet inzitten. Het lijkt wel alsof onze buurman vooral een spullenbaas is. Dure kleren, groot fototoestel, alles adventure, maar veel te glad geschoren, te schoon en te netjes om een bushman te zijn. Maar misschien hebben we het mis. Aan het haventje staan rood/witte houten "strandtentjes"..... tijd voor een bier en daarna lekker slapen. Gedurende de nacht wakkert de wind aan tot stormkracht en klappen we alles in wat kan klapperen, en bouwen weer wat om, want ook dat klappert te veel. Toch is de nacht een goede. Het lijkt te gaan regenene bij opstaan. Bij de receptie hing een briefje over een ontbijtbuffet op de zondagmorgen. Dat gaan we doen....en wat een goed besluit, want eenmaal binnen begint het echt te regenen. Bij aankomst kreeg ik nog het mooiste compliment dat ik misschien wel kan krijgen. Het meisje van de receptie was er heilig van overtuigd dat ik Noorse ben, het gaat dus nog steeds goed met de taal. Na het ontbijt richting zuiden en dan vooral als eerste stop een plek waar je op elandensafari kunt. Het is een drive-inn park waar je zelf doorheen kunt rijden. Niet groot maar wel heel leuk om te doen. We zien een aantal prachtige exemplaren, waaronder twee mannetjes. Mooi. Volgende stop is Högenas, waar de outlet winkel van Iitala is. We genieten van alle mooie dingen, kopen wat mooie cadeautjes en vervolgen de weg naar het zuiden. Het weer wordt helaas steeds slechter en aan het eind van de middag regent het. Zweden is niet meer aanlokkelijk, misschien is het beter in Denemarken, maar ook daar is het grauw en grijs. Valk onder Kopenhagen vinden we een kleine camping die nog een klein hutje hebben met twee bedden en kookgelegenheid. Hoeveel geluk kunnen we hebben, vooral wanneer het 's nachts gaat gieten van de regen......