Op weg naar Namibie, maar onverwachts in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu Op weg naar Namibie, maar onverwachts in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu

Op weg naar Namibie, maar onverwachts in Kaapstad

06 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Woensdagochtend 6 augustus, twintig over vijf, een iets te koude airco business lounge op de luchthaven van Kaapstad. Om kwart voor vier ging de wekker. Zouden we niet wakker worden in Windhoek, Namibië? Een kleine D-tour heeft ons doen belanden in Kaapstad. Op de achtergrond horen we de geluiden van het klaarzetten van het ontbijt. Het gebrom van de apparaten overstemd al het andere geluid in de lounge. Het is te vroeg! De gratis WiFi code kluistert mensen aan hun telefoon, pads en laptops. Onderuit gezakt in de luxe stoelen genieten we van een luxe bak yoghurt. Maandagavond begon ons avontuur op Schiphol, ware het niet dat de vlucht naar Parijs drie kwartier vertraging had en het spannend ging worden of de bagage mee zou komen naar Johannesburg. Het bleek niet mogelijk om de bagage door te boeken naar Windhoek, maar tijd genoeg in Jo'burg (dachten wij). We werden keurig opgewacht bij de gare in Parijs en alles werd in het werk gesteld om ons snel op de juiste plaats te krijgen. Een jong meisje, Katrina, sluit zich bij ons aan, ze gaat vrijwilligerswerk doen bij de leeuwen en vliegt voor het eerst helemaal alleen naar Afrika. De nachtvlucht is met een dubbeldeks vliegtuig, de Airbus 380. Weer is het een bijzondere ervaring. Dit vliegtuig is zo groot dat voelt alsof je de lucht in zweeft. Dit in tegenstelling tot het formaat van de kist, maar het is een luchtschip. Turbulentie voel je nauwelijks en druk op de oren is er al helemaal niet. De vlucht verloopt vlekkeloos. In Johannesburg is het ineens ongelooflijk druk. Het lijkt erop dat een vlucht van Lufthansa en onze tegelijk aangekomen zijn, beiden dubbeldekkers, de hoeveelheid mensen uit zo een vliegtuig is enorm. We hebben geen transit en moeten dus eerst door de douane, stempel halen, dan naar de bagageband en daarna naar de vertrekhal voor de vlucht naar Namibië. Ruim 1000 ,mensen tegelijk voor de douane, hoe gaan we dat doen. We sneaken ons er langs met behulp van het grondpersoneel, maar bij de bagageband aangekomen, bleek dat het merendeel van de koffers er nog niet was. Dit duurde zo lang, met dat de weg naar de vertrekhal ook lang was..........waardoor we net vijf minuten te laat aankwamen bij het inchecken. (Bijna een uur voor vertrek van het vliegtuig). Balie gesloten, plaatsen vergeven aan de wachtlijst en de verwijzing naar Air France, maar daar zagen we weinig heil in, Gebeld met Club@africa in Nederland en aan de slag op het vliegveld om een alternatief te zoeken. Dat was nog lang niet gemakkelijk en zoals ze hier vaak zeggen: "this is Africa," je moet geduld hebben. Ze kijken of er plek is op een vlucht, zeggen ja en lopen dan weg met de mededeling dat ze druk zijn. De optie om via Kaapstad gelijk door te vliegen naar windhoek vervloog door deze actie. Om vier uur zijn we met een orijsvechter: air mango, naar Kaapstad. In de tussentijd was Dennis in Nederland druk geweest om een hotel voor ons te reserveren bij het vliegveld en een aantal zaken in Namibië te regelen voor ons, want we liepen zo we lezen dag vertraging op. Het was wel heel fijn om in Kaapstad zo naar een shuttle te kunnen lopen en een hotel te hebben. Onze reisgenoten waren nog nooit in Kaapstad geweest, dus zijn we met een taxi naar het waterfront gereden en hebben heerlijk gegeten in een Belgisch restaurant. Iets met het anker. Het is winter, koude wind en regenachtig, maar wel leuk om even onverwachts weer hier te zijn. Hoewel we best wel moe waren was het een goed idee om toch even de stad in te gaan! Nog een kwartier en dan gaan we richting windhoek en gaat ons avontuur dan echt beginnen!!!!?