De Chinese toerist - Reisverslag uit Dali, China van marleenran - WaarBenJij.nu De Chinese toerist - Reisverslag uit Dali, China van marleenran - WaarBenJij.nu

De Chinese toerist

27 April 2018 | China, Dali

De Chinese toerist. Een fenomeen op zich. In Dali maken we ze van heel dichtbij mee. Bij de pagode staan tientallen dames in traditioneel kostuum klaar, naar later blijkt, te wachten op de vele bussen die komen gaan. Terwijl wij langzaam van tempel naar tempel naar boven gaan worden zij met de eco busjes naar boven gereden. Overal worden selfies genomen of de man of vriendje neemt de dame in kwestie in allerlei poses. De gidsen hebben allemaal een microfoon en schetteren hun stemgeluid met wel enthousiasme door het complex. Buiten het complex komen we ze weer tegen maar dan op jeep safari langs het meer. De fotoshoots zijn niet te tellen. De lokale bevolking verdient geld door allerlei attributen te verhuren. Plastic kuipstoeltje die kunnen hangen en doorzichtig zijn. Grote harten met bloemen. Houten frames waar de dames in kunnen gaan. Er zijn speciale bloemenmarkten met pretpark elementen waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Je kunt vier persoons fietsen huren of op de elektrische scooter gaan. Men rijdt in dikke auto’s of met de bus. Na het ontbijt zagen we een hele rij met koffers over de weg zeulen, omdat men met de riolering bezig is en de bus niet bij het hotel kan komen. De riolering. Er zijn meer dan tweehonderd hotels en restaurants rond het meer gesloten omdat alles rechtstreeks geloosd wordt op het meer. Het schijnt dat de overheid heeft aangegeven dat dit zo snel mogelijk moet veranderen. Dus alle dorpen liggen open door de werkzaamheden. Maar ze hebben wel gelijk. De hotels met blauwe stickers zijn allemaal dicht.
Verstuurd vanaf mijn iPhone