wat was het weer leuk met school. - Reisverslag uit Rome, Italië van marleenran - WaarBenJij.nu wat was het weer leuk met school. - Reisverslag uit Rome, Italië van marleenran - WaarBenJij.nu

wat was het weer leuk met school.

Door: marleen

19 Oktober 2008 | Italië, Rome

deze keer een apart avontuur omdat we inplaats van in april, vanaf nu in oktober gaan. Te laat voor een vliegtuig, de trein te duur, dus gingen we met de bus. 64 kinderen en 5 docenten, 24 uur in de bus naar Rome. Achteraf is het heel erg meegevallen. Welliswaar kramp in de benen, stijve nekken, want een bus voor 70 personen heeft totaal geen ruimte, laat staan beenruimte. Op het moment dat de voorbuur de stoel naar achteren laat gaan, heb je deze op je schoot en kun je geen kant meer uit met de benen. Op de heenreis verloren we tijd door een wegomlegging bij Milaan en een frontale botsing, waarbij twee auto's in brand waren geraakt. Een wit laken gaf aan dat het niet goed was gegaan. Eenmaal in Rome aangekomen, bleek het daar warm te worden. Zondag was het rond de 26 graden en dat is niet meer echt verandert. Heerlijk!. De zondag besteed aan rondwandelen, wennen aan de stad en de temperatuur en om 5 uur weer richting hotel voor het inchecken. Mooi hotel, met wat krappe twee persoonskamers, waar 1 of 2 bedden ingeperst waren. Het ontbijt was voortreffelijk en de verdere verzorging eigenlijk ook.
Maandag met de bus naar de catacomben, waarbij sommige kinderen het toch wel eng vonden om onder de grond te gaan en te weten dat er honderden, duizenden lijken hebben gelegen. Daarna naar het EUR en naar SintPaulus buiten de muren. Daar zou een concert zijn met de paus, dus mochten we er niet in, We konden er helemaal niet komen, dus eenmaal daar wilden we .......maar mocht het niet. Daarna overkwam ons het zelfde bij de Santa Maria Magiore, daar was een mis gaande. Verder was het een leuke dag. We hebben gegeten bij het Campo Furiori en via Navona, Trevi weer terug naar het hotel. Dinsdag heel vroeg op en met de bus naar Pompei en de Vesuvius. Prachtig. Pompei werd door heel veel kinderen als heel bijzonder ervaren. Ze kunnen zich goed een voorstelling maken hoe het moet zijn geweest. De Vesuvius op was een goede fysieke klim en mooi om het uitzicht te zien. Wij realiseerden ons dat het voor de meeste kinderen de allereerste keer was dat ze een vulkaan zagen. Onderweg naar huis gegeten en daarna laat onder de wol. Eeen aantal kinderen viel om door een overgeef virus. We hebben er twee achtergelaten in het hotel, maar gelukkig waren daar twee lieve mensen die naar hun wilden kijken.
Woensdag vroeg op voor het Vaticaan. Nog nooit konden wij in 1 keer naar binnen lopen. Verder het programma zoals altijd met de Sint Pieter, de koepel en daarna als een gek richting de bocca waar we net op tijd aankwamen. Verder via het Tibereiland naar Trastevere, waar we ons afscheidsdiner bij Toni gingen eten. Het was weer een feest. Donderdag naar het Colosseum, het Forum en het Capitool en de laatste uurtjes vrij om souveniers te kopen. Wat hadden we een leuke groep. Hoewel een half jaar jonger hebben ze zich geweldig gedragen. Altijd gezellig, goed op tijd, geintresseerd, super. De busreis terug is ook goed verlopen. Moe maar voldaan kwamen we aan en stonden daar alle ouders weer met spanning te wachten op hun kinderen. Ik ben door de buren opgewacht, omdat mijn lief nog onderweg was vanuit Zwitserland.