de overtocht naar Kristiansand. - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu de overtocht naar Kristiansand. - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu

de overtocht naar Kristiansand.

18 Juli 2009 | Noorwegen, Kristiansand

Ed werd bij het wakkerworden geconfronteerd met het feit dat hij de vorige avond bier had gedronken...er moest een pitstop gemaakt worden. De lucht was strakblauw met een al aardig warm zonnetje. Nog even door sudderen en dan opstaan en inpakken. Wat bleek, binnen een half uur was het mistig geworden. Wij hebben de tent snel ingeklapt, maar we konden niet voorkomen dat een deel al nat was geworden. Op naar het ontbijt, laten wij luxe doen en ergens ontbijten. Maar ja, dat hadden wij natuurlijk weer. Het was nog te vroeg. Dan maar door naar Hirtshals. De kustweg volgende, kwamen wij bij een prachtige witte vuurtoren, welke stond in een gebied met heel veel bunkers en loopgraven. Het was omgebouwd tot een soort museum terrein. Langzaamaan kwam daar de zon weer terug. Bij een picknick plaatsje hebben wij de tent uitgevouwen, een potje water gekookt voor koffie en de laastst muesli bollen met kaas opgegeten. Dat is het voordeel van zo'n bol, dat lijkt nog wel te eten na een aantal dagen. Sla je tent uit en je hebt aanspraak, net als mensen met een kleine pup. Wij vinden dat wel leuk, dus wij maken altijd wel een praatje met deze en gene.
Bij de boot was het een drukte van jewelste. Ik was toch blij dat ik van te voren een ticket had besteld en niet had besloten om Ed te volgen in het op de bonne fooi principe. Het was wel erg druk. De overtocht is een eitje. Drie uur en een kwartier en je bent in de haven van Kristiansand. Op het achterdek in de zon was het geen straf om te zitten. In Kristiansand hadden wij geluk. Wij gingen als één van de laatsten van de boot, maar mochten er nu als één van de eersten af. Gevolg was dat wij binnen een half uur bij Björn en Liv in de tuin zaten aan de römmegröt en spekemat. Een echte Noorste tractatie. Langzaam kwamen er wat wolken en meer wind, maar het was goed toeven in de tuin. Voor de avond werden wij uitgenodigd bij een vriend. Daar stond een heerlijke garnalensalade op ons te wachten, brood, kaas, druiven en wijn. Op de veranda hebben wij in een mix van Engels, Noors en NEderlands een gesprek gevoerd. Er kwam nog een vriend op bezoek. De gastheer woont in een oude flat uit 1938, maar hij heeft deze met zeer veel creativiteit omgebouwd en vernieuwd, Niet traditioneel Noors, maar geheel met eigen stijl. Mooi om te zien en mooi gedaan. Om negen uur was er een openluchtconcert in het nabijgelegen park. Een bekende gitarist uit Kristiansand met band. Het was gezellig. Telkens weer valt wel op dat de Noren toch een aparte band hebben met alcohol. Daar waar wij toch meer voor de gezelligheid en het lekkere gaan, lijkt het bij de NOren toch vooral om de alcohol te gaan. De vriend die het laatst was gekomen, had zijn rugzak meegenomen, en ging in de schemer nog de bergwand op naar een geheime schuilplaats waar hij de nacht door ging brengen. Bijzonder was te zien dat hij ineens opgeslokt werd door de schemer terwijl wij hem toch echt nakeken. Wij zijn terug gegaan naar het appartement van de vriend en hebben daar nog tot een uur of 1 zitten praten. Moe maar voldaan zijn wij op de slaapbank (waarvan de vrienden van een zoon een poot hadden afgebroken, dus nu slapen wij op een stapel van de muziekencyclopedie) in slaap gevallen. Zachtjes tikte de regen al lang niet meer op het zolderraam. Even was daar het besef dat het toch wel heel luxe was om in een huis te liggen en niet in de daktent en toen vielen de luikjes dicht.