90mm tot nu toe, welkom in Noorwegen - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu 90mm tot nu toe, welkom in Noorwegen - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu

90mm tot nu toe, welkom in Noorwegen

Door: marleen

18 Juli 2009 | Noorwegen, Kristiansand

Zittende in de kelder bij Liv en Björn zie ik door het kelderraam een grauwe waas, bestaande uit een soort van mist en heel veel regendruppels. Het lagedrukgebied, dat in Nederland al werd voorspeld en waarvan men in Denemarken ook al zei: "het gaat heel hard regenen"is hier ook aangekomen. De kaarsenstandaards op de verandatafel vullen zich langzaam met water, de kleinste is al tot het randje toe vol....
Even terug naar het begin, want wij zijn al even onderweg. Woensdag was onze eerste dag dat wij niet meer hoefden te werken. Na een heerlijk rustig ontbijt met een lekker croissantje, zijn we aan de slag gegaan met het organiseren van onze vakantiespullen. Heerlijk om zo rustig, zonder stress het één en ander bij elkaar te zoeken.
Aan het einde van de middag, konden wij om half zes de motor starten en de neus richting het noorden sturen. In de buurt van Amersfoort kwam daar het idee om even naar een oom en tante van Ed te bellen. Riet en Herman hebben een huisje in Beekbergen. Natuurlijk waren wij welkom. De etenstijd werd aangepast en daar zaten wij dan om half acht prinsheerlijk aan de buitentafel op het terras, met een heerlijk glas wijn en een lekkere maaltijd. Ze zijn echt berekend op onverwachts bezoek, er stond zelfs een klein appaltaartje in de koelkast. Wij hebben dankbaar gebruik gemaakt van het logeerbed en zijn de volgende ochtend gelijk na het ontbijt vertrokken. Eerst ging de reis voorspoedig. De temperatuur begon al sterk te stijgen en midden op de dag stond er 27 graden op de termometer. Een beetje warm was het wel. Tussen Bremen en Hamburg was het telkens opgebroken. Dit ging ons wel opbreken op een andere manier. Wij hebben er ruim twee uur overgedaan om Hamburg voorbij te komen. Gelukkig hoefden wij nergens op tijd te zijn. Wij zijn doorgereden tot Rensburg. Een stadje gelegen aan het noord-oostzee kanaal. Wij hebben een wegenatlas van het bovenste gedeelte van Duitsland, waar ook foto's in staan en daar stond een foto van een gietijzeren spoorbrug, met daaronder een zwevende veerboot, welke zich met kabels onder de brug voorbeweegt. Na wat heen en weer gerij stonden wij ineens pontifikaal voor de pont. Prachtig. Het bleek dat er een lekker kneuterig terras naast de pont was gelegen, waar zich ook een verwelkomingspunt voor schepen bevond. Het leuke hiervan was, dat zodra er een groot schip in aantocht was, er werd verteld dat er een boot kwam, waar vandaan, hoe groot, wat voor soort vracht etc en tot slot werd daar het volkslied van het betreffende land gespeeld.
Na een heerlijke maaltijd en lekker even met ons gezicht in de zon gezeten hebbende, zijn we weer verder richting het noorden gereden. Langzaam begon de temperatuur iets te zakken, waardoor het rijden iets aangenamer werd. Hoe dichter bij Denemarken, hoe vlotter het rijden ging. Rond 9 uur kwamen wij aan in een plaatsje Lökken, gelegen aan de westkust van Denemarken. Een soort Renesse, maar dan anders. Een plekje op de camping was snel gevonden, en bij het uitklappen van de tent, waren daar al weer de eerste contacten. "Ik heb al veel in mijn leven gezien, maar dit nog nooit".
Wij zijn op ons gemak naar het stadje gelopen en daar bleek het erg gezellig te zijn. Er was een soort van markt geweest, waardoor het nog erg druk was. In de verschillende kroegen was livemuziek. Wij hebben ons zelf getrakteerd op een bier en hebben de gezelligheid van de kroeg maar over ons heen laten komen. Een grote groep, keurige jongemannen, kwam een beetje in de olie, de kroeg binnen en zongen alles uit volle borst mee. Moe, maar voldaan, zijn wij terug gelopen naar de camping, omdaar als koning en koningin in slaap te vallen in ons dakpaleis.