bjørn 50, blauwe lucht, krakende sneeuw - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu bjørn 50, blauwe lucht, krakende sneeuw - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu

bjørn 50, blauwe lucht, krakende sneeuw

Door: marleen

13 Februari 2010 | Noorwegen, Kristiansand

Buiten is en knal heldere blauwe lucht, de zon schijnt en de sneeuwkristallen schitteren er vrolijk op los. Het licht is scherp. Een lichte wind zorgt ervoor dat de warmte die je binnen in huis voelt, buiten toch snel is verdwenen. Het is hier lang geleden dat het zo koude is geweest en dat de fjord gedeeltelijk bevroren was, zodat je naar de eilanden vlak voor de kust kon lopen. Inmiddels is daar een ijsbreker doorheen gegaan, zodat je nu veel schotsen ziet. Wij zijn even snel op en neer naar Kristiansand. Mijn vriend Bjørn is deze week 50 geworden en wij kregen een uitnodiging voor zijn feestje. Het ligt niet het meest voor de hand om even snel op en neer te gaan, maar het bleek dat je rechtstreeks kunt vliegen met de klm en dan is het maar anderhalf uur. Zodoende zaten wij donderdag om kwart voor negen in het vliegtuig naar Kristiansand. Grote bergen sneeuw verwelkomden ons al op het vliegveld van Kjevik. De sneeuw wordt hier met grote sjovels en tractoren aan de kant geschoven, waardoor er her en der een berglandschap van sneeuw ontstaat. Het is niet altijd even gemakkelijk om over straat te lopen. Grote plakken ijs liggen verdekt opgesteld onder de sneeuw, waardoor het effect soms onverwachts is dat je gaat glijden. We hebben gisteren een prachtige wandeling gemaakt in de buurt van het water. We zijn dwars door een stuk natuur gegaan, maar daardoor moesten we ook wel door een halve meter met sneeuw. Het is zo mooi om door een bos te lopen waar nog geen enkel spoor is getrokken door de sneeuw, behalve af en toe van een hert dat wanhopig opzoek is naar wat eten. Af entoe zie je dat mensen de resten van het avondeten hebben uitgestrooid in de sneeuw. Ed moest toch nog even voet zetten op een stukje ijs. Hier in huis loeit de kachel en is het verschil met buiten wel erg groot, maar we klagen niet, want het is wel behaaglijk. Gisterenavond hebben we geholpen met het inrichten van de feestzaal. Een prachtige oude villa uit het eind van 1700. Een Noorse violist werd zo bekend dat hij toen al veel in het buitenland was. Hij trouwde met een Franse vrouw en haalde haar en de kinderen naar Noorwegen naar een huis dat speciaal was gebouwd. Zij sprak geen woord Noors, woonde daar drie jaar met hun kinderen, terwijl hij er nooit was. Gezellig. Nu wordt het gebruikt voor allerlei doeleinden en zijn ze de buitenkant aan het restaureren. Het zal een select gezelschap zijn van 32 mensen, dus wij zijn vereerd met de uitnodiging. Het is nu zaterdag. Op de tv is de openingsceremonie van de Olympische spelen. Wij gaan zo direct even lekker naar buiten en naar de stad denk ik zo. Met dit soort weer mag het van mij wel altijd winter zijn. Gisteren kwamen wij met een rode toet van de kou en zon weer terug in huis. Overal zie je al stoelen op de veranda s staan zodat men met de snufferd in de zon kan zitten. Je voelt ook al goed dat het zonnetje aan kracht toeneemt. Morgenmiddag vliegen we weer terug naar Amsterdam. Het voelt echt als een heerlijke minivakantie. Een Noorste komiek heeft succes gehad met een parodie van Wim Zonneveld, waarin hij als slot zingt schipper mag ik overvaren. Wij gaan ons best doen om dit te evenaren. Wie weet.... Er zit een grap in over kalfsborst, in het Frans Buste de veaux, maar in het Noors betekent dat zoiets als geborstelde scheet. Hilariteit alom. We zullen zien. De gastheef heeft het verzoek gedaan, dus kunnen we niet weigeren. Ik heb de zon in mijn rug en wordt steeds warmer.De klok, ooit van opa, tikt rustig in een gestadig tempo door. Verder is het heel stil in huis. 1 zoon zal er vanavond niet bijzijn, die zit in Thailand. De andere 3 kinderen zijn er wel. De moeder van Bjørn is er ook, 82, maar nog hartstikke fief.We laten het vanavond over ons heen komen. Ik heb geen idee hoe de Noren ( ze zijn toch wel behoorlijk traditioneel) hun 50e verjaardag vieren.