on the road again - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu on the road again - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu

on the road again

Door: marleen

08 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Beginnend met het laatste deel van de famiie reis. We gaan zo direct eten en vanaf 20.30 is het inernet niet meer beschikbaar en ga ik morgen weer verder. Ed en ik hebben vandaag onze eerste reisdag gehad, maar daar kom ik nog op terug. Eerst even terug naar het Krugerpark. In Polokwane (Pietersburg) moesten er een aantal banden gekocht worden voor de Mercedesbus. Uiteindelijk werd besloten om te lunchen in het winkelcentrum en niet eerst door te rijden naar het echte lunchplekje. We hebben wat gewinkeld, kaaren gekocht etc. Daarna ging de weg via een steeds groener wordend landschap door de kleine Drakensbergen richting het zuid oosten voor ons bezoek aan het Kruger. Ineens is daar de verandering van bushveld in een heel vruchtbaargebied, waar van alles wordt verbouwd, van sinaasappelen, bananen, advocado's, veel bomen,en een kronkelende weg door de bergen. Waarschuwingsborden voor overstekende nijlpaarden zien er toch wel iets dreigender uit dan onze koeien of schapen. We hebben geslapen in Paloborwa in prachige 4 persoonstenten. Eigenlijk zijn het chalets, helemaal voorzien van alles, maar dan met canvas overdekt. Verder zat er een binnen en een buiten douche in, een keuken, zithoek en een prachtige houten veranda. Zittende daar, hoorden we de eerste geluden van hyena's en de communicatie van de leeuwen. Dit laatste is de hele nacht door gegaan. Het Kruger bleek nu echt wel in onze achtertuin te liggen. In een steakhouse werden de lege magen gevuld, hoewel het door de drukte wel lang duurde. Isabel viel zonder problemen in slaap. De volgende ochend zijn we om 6 uur vertrokken. Zittend op het puntje van de bank, met de spanning wanneer zich de eerse dieren zouden laten zien. Bij de drinkplaats werd het ontbijt gegeten, maar het leek te koud voor de dieren, ze waren nog niet wakker. Was dit een belofte voor een dierloze dag? Nee, allesbehalve, we hebben de hele dag genoen van alles wat er zich aan ons voorbj trok. Zelfs drie neushoorn stonden er heel dichtbij de weg. Na verloop van tijd zijn we gestopt met het stoppen voor alle olifanten. Het blijft bijzonder om al rijdend de natuur zo te mogen aanschouwen. Bij Olifants hebben gelunched, maar daar bleek de organisatie niet zo goed te zijn, het duurde lang, waar door we ons moesten haasten om op tijd in Satara te zijn. Toch zagen we af en toe nog een glimp van het achterwerk van een leeuw..... Na het eten verdween iedereeen snel naar bed. Moe van alle indrukken. Ed en ik zagen een Fransoos welke met een groot zoeklicht door het hek scheen. Negen olifanten zochten zich een weg door het hoge gras in de duisternis. Wordt vervolgd.