de "big 5" afstrepen voor de familie van Schaik - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu de "big 5" afstrepen voor de familie van Schaik - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu

de "big 5" afstrepen voor de familie van Schaik

Door: marleen

09 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nog even terug naar de laatste twee etappes van de familiereis. Twee dagen is er door Kruger gereden. De tweede ochtend hebben we vlakbij de grens met Mozambique bij een vogelspotplek ontbeten. Een modderplas, afgedekt met een mooi tapijt van oplichtend kroos. Op de oever in de bocht, ligt daar een krokodil in camouflage dracht. Je zou zomaar denken dat het een boomstronk is met een laagje kroos, maar nee het is Rex de Reuzekrokodil. Ga met Daan op Safari en je kunst een kinderboek schrijven. We hebben Ollie de Olifant gezien, Appie de Aap, Zena de Zebra, Nelle het Nijlpaard, Norbert de Neushoorn, Leo de Leeuw, Ginni de Giraf, Henk de Hyena, en nog veel meer. Al kauwend (het ontbijt) zagen we om de nijlpaarden naar boven komen voor een hapje luch. Zij kregen een toupetje van lichtgevend kroos. Af en toe ging daar de bek open, en o, wat zijn die groot. De blauwkopaapjes renden op en neer over de oever en twee bushbokjes trokken zich al etend nergens iets van aan. The Golliath Herron, een bijzondere reiger, kwam ons eveneens verblijden met een bezoek. Nog nooit gezien. Bij vertrek vloog er ook nog de Sadalbuid Stork voorbij, ook een langzaam uitstervende soort. Ze hebben een projec hier, waarbij je de gps coordinaten door kunt geven. Later op de dag, bijna bij de Orpen poort werden we nog getrakteerd op een luipaard welke lui met zijn poten over een tak van een boom lag te luieren. Helaas stonden er wat lastige mensen voor, wachtend op welke beweging dan ook, filmcamera vast op het raamkozijn. Kletsend met de buren, zodat niemand meer iets kon zien. We hebben toch vreslijk ons best gedaan en zodoende hebben we wel het bewijs van een foto en de big 5 in het Kruger was nu compleet. Onze reis ging richting Tzukudu (neushoorn) een prive game reserve. Een prachtige plek om afscheid te nemen van Afrika. Met de avondgamedrive bleek dat we dit keer achter de leeuwen aan zouden gaan. Deze waren al een paar dagen aan het paren en de dag ervoor bleken ze door de buffels in het nauw gedreven te zijn. Het was een spannend avontuur, waarbij Ed zijn moeder niet altijd even gerust was. We vonden een mannetje en door heel hard de motor te laten ronken, lok je uit dat het mannetje hierop reageert met als gevolg dat elders de vrouwtjes reageren. Zodoende wist Chris waar hij heen moest. Bij zonsondergag vonden we de familie, met nog een aantal andere auto's Ineens bleek 1 van deze zu's een lekke band te hebben en toen werd het met recht spannend. Deze moest afgeschermd worden, de rangers gingen uit de auto's, alle gasten kwamen bij ons op de auto, zodat de auto opgekrikt kon worden, maar je zag dat het gezin dondersgoed door had dat er iets aan de hand was. Zolang je op een auto zit gaat het prima, maar op de grond is het een ander verhaal. Chris vertelde later dat hij geboren is in Botswana in een wildpark en nu al weer dertig jaar Tzukudu heef en zelfs gaat joggen in het park, maar........ het bijven wilde dieren. Vol adrenaline kwamen we terug voor het diner. Onze laatste maaltijd..... met champagne. Gezeten in een soort van kraal onder de buitenlucht, rondom het vuur, werd er een toost uitgebracht. Als toetje hebben we nog mogen kijken hoe de stekelvarkens en het monsterlijke bosvarken(wat een lelijkerd) gevoerd werden. Prachtig. Nog even bij het vuur en daarna heerlijk slapen in een tent met zicht op de sterrenhemel.