hoe is hetr andere Tallinn? - Reisverslag uit Tallinn, Estland van marleenran - WaarBenJij.nu hoe is hetr andere Tallinn? - Reisverslag uit Tallinn, Estland van marleenran - WaarBenJij.nu

hoe is hetr andere Tallinn?

Door: Marleen

08 Augustus 2011 | Estland, Tallinn

Hoe langer je in een stad verblijft hoe meer je gaat ontdekken. De eerste duik is bijna altijd daar waar de hotspots zijn en waar dus iedereen loopt. Vandaag hebben we gebruikt om wat andere delen van Tallinn te ontdekken. De ochtend was er één van een slowstart. We hebben wat met buren die ons regelmatig uit de slaap houden, maar dat laat ik achterwege. Na het ontbijt is Ed naar de kapper schuin tegenover het hotel gegaan. Zo langzamerhand ging hij er toch een beetje uitzien als Catweezle en dan met een grijzende baard. Krullen kunnen kappers zelden goed knippen en deze dame heeft er ook voor gezorgd dat de krimp bijna 80 procent is geworden, maar hij heeft een lekker koppie gekregen. In een winkelcentrum was daar een grote boekenshop gecombineerd met dvd's en cd's. Samen met een verkoopster ben ik een zoektoch gaan houden naar Estse muziek om mee naar huis te nemen. Uiteindelijk heb ik een leuke mix van modern met etnic gevonden. Opvallen was dat er voor een land waar 40% Russen wonen, er zo weinig boeken in het Russisch te koop waren. Het grootste deel was in het Ets en het waren prachtige uitgegeven boeken. Boven in het centrum zat een leuk restaurant met mooi uitzicht vanaf de 5e naar de oude binnen stad. We hebben gelezen dat er vanaf vandaag een container/urbanproject zou starten en de eerste stap is om bij de toeristen informatie te vragen waar dit is. Het blijkt dat er een kunstkilometer loopt door het havengebied waar de hele zomer activiteiten zijn vanwege het feit dat Tallinn culturele hoofdstad is van Europa (samen met Turku in Finland). We komen door een gebeid van verval en havenactiviteiten. Een jongen gilt zijn longen uit zijn lijf, hij is over een soort van "kunst"pier gelopen (waarbij staat dat het op eigen risico is) en een deel lijkt weggeschoven te zijn. Zijn scheenbeen onder de knie ligt aardig open en hij gilt echt als een speenvarken. Bijzonder is het om te zien dat hij als eerste naar zijn mobiele telefoon pakt om thuis te bellen. Een man uit de omgeving belt een ambulance, maar het duurt nogal lang voordat deze lijkt te komen. Wij volgen de kilometer, na een lekker drankje op een oude boot, en komen aan bij een voormalig fort dat sinds 1920 tot 2002 gebruikt is als gevangenis. In de zomer is het een museum. Het is zo vochtig en bedompt, dat ik besluit om snel weer naar buiten te gaan. Er zijn zelfs twee executieruimtes. De laatste executie is geweest in 1991. Het moet in de Sovjet tijd een afschuwelijke plek geweest zijn. Ed komt naar buiten met een jongen die gevolgd wordt door 3 kleinere jongens. Deze blijken een taalcursus Duits te doen en zijn op pad met Rolando, een jongen uit Marrokko die een tijdje in België heeft gewoond en een woordje Vlaams spreekt. We drinken een drankje en kletsen wat. Hij gaat in Tartu Ets, Fins en Hongaars studeren. Het lijkt een aardig talenwonder. Hij heeft al een jaar in Rusland Russisch gestudeerd.
We zijn er achter gekomen dat er een circusfestival is in het park en het lijkt ons leuk om naar een voorstelling te gaan. Dus snel eten, en dan richting het park. Het eerste deel was een Belgische groep, jong en duidelijk nog in de leerfase. Daarna kwam een groep uit Engeland en die waren echt goed. We hebben dus wel genoten, ook al zaten we in het begin tussen heel veel kinderen......
We hebben op een nabijgelegen terras een afscheidsdrankje gedronken, morgen gaan we weer verder. Evaluatie van de laatste twee weken is lastig. Estland is duidelijk het meest Westerse van de drie landen. Wij kunnen geen beeld krijgen van de invloed van de Russische macht van maffia en grote bevolkingsgroepen die het goed hebben Ook hier in Estland lijkt het de Russen beter te vergaan dan de Esten zelf, maar daarvoor zijn we te kort in het land geweest. Letland was onverwacht leuk en van Litouwen hebben we eigenlijk te weinig gezien. We gaan zeker nog een keer terug. CNN laat het nieuws op de achtergrond aan mij voorbijj komen, hier wordt ik niet echt veel vrolijker van. Ik hoop op een paar doofstomme buren vvoor de komende nacht...... er is slechter weer voorspelt voor morgen. We zullen zien, voor de zekerheid maar een pilletje nemen op de boot..