Bij het kampvuur bij ZaZoe - Reisverslag uit Polokwane, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu Bij het kampvuur bij ZaZoe - Reisverslag uit Polokwane, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu

Bij het kampvuur bij ZaZoe

25 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Polokwane

ZaZoe in lipopo  Zuid Afrika. Dinsdagavond 24 juli. Het lijkt alsof wij al tijden weg zijn. De geur van het hout van het haardvuur geurt nog na in mijn neus. Ik lig inmiddels in bed, terwijl Ed nog bij het vuur zit. Buiten is het stil, zo af ertoe is daar het geluid van de jakhalzen en Jazz, de Deense dog van Rex en Natascha die hier op reageert. Zaterdag zijn we met Hilco en Janien (vrienden) vertrokken vanuit Amsterdam. Wij vlogen via Psrijs en stapten daar in een Airbus 380. Wat een groot ding. 538 passagiers.  Wij beneden, de anderen boven en je komt elkaar dan ook niet meer tegen. Zo"n groot vliegtuig maakt wel dag je weinig merkt van het stijgen en het dalen.  Wat een ding. De vleugel kan twee en halve meter op en neer gaan. Johannesburg voelde als vertrouwd. De huurauto kwam in de vorm van een update en we rijden nu rond in een  Toyata  fortuner met een gigantische turbo.  Zondag ging de reis naar Zenzele logge, ongeveer twee en half uur rijden van Jo"burg. Wat een klein paradijs. Chalets met uitzicht op een watertje.  Wat een mooi plekje. Wel een vier sterrenlodge, maar een met gastvrijheid hoog in het vaandel. Eigenlijk wilden we niet meer weg, maar ja........ We hebben een gamedrive (rit op een open auto door het park) gemaakt. Voor Hilco en Janien de echte eerste kennismaking met het safari gebeuren in Afrika.. En gelijk zebra's, impala's, gmoe's, witte tijger en gewone tijger bij de buren (in de dierentuin). Na een overheerlijk diner en een borrel bij het kampvuur, zijn we weggedoken onder de dikste dekbedden die je je maar voor kunt stellen. Buitendouche, binnenbocht, bad, wel heel erg luxe. In de warmte van de winter zon ontbijten we met zicht op het water. Onderweg kijkt het wel alsof we almoo privé safari zijn. Het rode hartenbeest dat wij nog niet hebben gezien staat heel rustig lans het hek. Verder op staan de giraffen en we komen een aantal zeldzame bokken tegen. Pech is wel dat de weg naar Ellisras wordt vernieuwd. Maar op z'n Afrikaans hebben ze de weg op zes plaatsen opgebroken. We staan gelaten in de rij. Op het bord staat dat het wel dertig minuten kan duren, we raken aardig wat tijd kwijt, rond half zes zijn we bij ZaZoe. Wat is het leuk om weer hier te zijn. We worden verwelkomd door een stagiaire die ons gastvrij een drankje serveert. Het weerzien met Rex is hartelijk. Het voelt een beetje als thuiskomen. Even heb ik nog het beeld van de hele familie van Ed rond het kampvuur zitten. De laatste keer waren zij er bij en even is daar de herinnering. Het kamertje van Daan en Isabel is donker. Wij slapem trouwens weer in het zelfde bed. . Er is nog een andere gast die hier is geweest voor de jacht. We drinken nog even een borrel. Moe, maar voldaan gaan we slapen. De dinsdag worden we gewekt door de geluiden van de vogels. Het verbaasd mij telkens weer hoeveel vogels hier in Afrika zijn. De nacht is rustig, weinig jakhalzen gehoord, De dag zal ons brengen naar een nationaal park op het drie landen punt. Zimbabwe, Botswana en zuid Afrika we zijn niet zo vroeg, want we zijn blijven hangen in Alldays,maar we een grote cappuccino drinken. Het park is een world heritage centre en ze hebben een prachtig visitor centre gebouwd in stijl met de omgeving.. Na een snelle tosti gaan we op pad. Onderweg hebben we al giraffen gezien en het smaakt naar meer...... In het park kom je bij de grensrivier en daar hebben ze een treeparkhide gemaakt. Via loopbruggen tussen de bomen loop je naar een hide bij de rivier. Eenmaal op de brug zijn we wat grijs bewegen en voordanst duurt even voordat we ons beseffen dat we een hele kudde olifanten onder ons door aan het grazen is. Je kunt bijna de olifanten aanraken. Prachtig is het om te zien hoe de kleintjes tussen moeder en tantes door rennen. Het gekraak verraad de kracht waarmee de bladeren van de bomen worden gerukt en de bomen omver geduwd worden. We zitten midden in een documentaire van National Geografic. Waanzinnig. In de bedding van de rivier grazen Afrikaanse elanden. Twee andere kuddes olifanten komen uit tegenovergestelde richting oo het water af. Hilco geniet van een bijzondere bijeneter. Het kostte ons moeite om ons van dit plekje te onttrekken, maar we moeten rekening houden met her donker. Teveel gaten in de weg en te grote kans op overstekend wild. We hebben heel veel gezien. De woensdag wordt gebruikt voor war rust, maar eerst komt klas twaalf van de plaatselijke school op excursie. Zij doen de toeristen richting. Rex verteld een inleidend verhaal. Ze kregen rondleidingen wij en Tjibbe (de stagiair ) hebben wat verteld en daarna gingen ze een gamedrive doen. Voor ons een tipje naar de winkel van Joep, de drie na grootst baobab van Afrika en een groot avontuur in de middag. Hilco en Janien gaan een bush walk doen met Tjibbe en wij gaan rondrijden oo de quat en daarna nog in een hide, waar wij twee waterbokken zien. Hilco en Janien hebben veel dichtbij gezien bij het lopen en in de hide. Morgen gaan we vliegen met Rex (als het weert het toelaat). Nu nog even een afzakkertje en daarna lekker dromen van al het moois wat we al geien hebben. Zaterdag gaan we de landrovers ophalen en maandag vertrekken we voor de rondreis door Botswana en Zimbabwe (met auto en daktent)