Eerste dag Bäckbyskolan - Reisverslag uit Västerås, Zweden van marleenran - WaarBenJij.nu Eerste dag Bäckbyskolan - Reisverslag uit Västerås, Zweden van marleenran - WaarBenJij.nu

Eerste dag Bäckbyskolan

18 Februari 2013 | Zweden, Västerås

Maandag gaat de rit naar bäckbyskolan met de bus. Het heeft niet heel hard gesneeuwd in de nacht, maar het is wel onder nul.  We worden tijdens de maandagochtend briefing ontvangen en voorgesteld. We krijgen een lekkere bak koffie. Daarna druppelden de kinderen binnen. Ze kijken vrolijk en hebben een goede nacht gehad. De verhalen zijn al enthousiast. We hebben een ochtend en een middagprogramma waarbij ze elkaar op een leuke manier leren kennen. Ze maken ook een opzet voor een masker. Het is heel ontspannen. De andere leerlingen  zijn erg nieuwsgierig. En dan de ontdekking dat er iemand Noors praat en dat je dit ook nog kan verstaan ook dat is heel bijzonder.  Vooral de buitenlandse kinderen kunnen daar niet over uit.  helaas is van 1 van de Zweedse kinderen de laptop gestolen uit haar kluisje. Dat zet wel een domper op de dag. Nadat de leerlingen weg zijn gegaan, zijn wij de docenten wat gaan eten in de stad. Je hebt hier nog steeds het idee dat het Kerst is. Sneeuw en bomen met veel lampjes. Het is guur, het waait en waterkoud. Onze kamer is ook wel fris. Raam open laten staan. Het is niet echt het land van de borrels. Her wordt een glaasje water. Onze kinderen moeten wennen aan de manier waarop de Zweedse kinderen met de docenten omgaan. Vrijer dan dar ze gewend zijn, maar ook wel een soort van respectloos en dat maakt wel wat los. In de middag zit er al een groep heerlijk te discussiëren over politiek, rechtse politiek, haat tegen buitenlanders door een bepaalde Zweedse politicus. Engelse, Nederlandse en Zweedse kinderen mengen zich in de discussie. Dat is best een pittig onderwerp en ze doen her geweldig. We kijken nu al uit naar de dag van morgen!