De lagune bij Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu De lagune bij Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van marleenran - WaarBenJij.nu

De lagune bij Knysna

06 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Knysna

De laatste zonnestralen raken het balkon van Isola Bella, een mooi, lieflijke b&b aan de lagune bij Kysna met uitzicht op de uitgang, genaamd THE HEADS. Het is maandag en weer hebben we een fantastische dag gehad. We moesten met pijn in het hart de gastvrijheid van Yotclub achter ons laten, maar we hebben nog maar een paar dagen om in Port Elisabeth te komen. Via een aantal passen hebben we de weg teruggevonden naar de kust. Eerst een soort v gereden richting Uniondale en dan via dirtroads doorgestoken naar het oosten alwaar de St. Albertspas ligt. De vegetatie verandert continu en ik zie nu planten bloeien die ik nog nooit eerder heb zien bloeien. In het veld loopt een secretarisvogel parmantig heen en weer te stappen. Ze noemen deze vogel zo, omdat het lijkt alsof hij de schrijfpennen achter zijn oren heeft zitten. Van ver af lijkt hij op een soort ooievaar en in vlucht heeft hij iets weg van een gier, maar is geen van beiden. Het is een aristocratische vogel zoals hij rond loopt. We zien voor het eerst ook springbokkies in het veld staan. Die hebben Ed en ik nog niet eerder gezien. De weg slingert tussen landbouwgronden, met koeien, schapen en struisen en daarna wordt het steeds akker en gaan we steeds hoger. Telkens weer ligt er ergens een keten met bergen, die door het atmosferisch perspectief vaal blauw afsteken tegen de veel heldere blauwe lucht. De weg komt uit op een t-splitsing, waar een klein houten tea housje staat. Een klein, lief vriendelijk vrouwtje zwaait hier de scepter. Alles wat ze verkoopt heeft ze zelf gemaakt. Ed gaat aan de melktaart met thee en wij gaan voor de scones met kwee perenjam en groene tomaten jam. Heerlijk. Struisvogeleieren met allerlei versieringen sieren de planken. Ed wil al heel lang een ei, nu hebben we er 1 gemaakt met de afbeeldingen van de traditionele Afrikaanse figuurtjes en met het idee dat deze gemaakt is door het dametje. Even zijn we nog links af gegaan in de richting van avontuur, want hier bleek een mooier stuk van de pas te liggen. Volgens instructie van het lieve dametje konden we 4 km omhoog, daarna omdraaien en dan weer terug. Naar de kust was het bijna alleen maar zand en een stuk met heel veel gaten, Ed doet niets liever en gelukkig kan de auto het aan. Je komt nagenoeg niemand tegen. Hoe lager we komen hoe meer bos. Knysna is ons eindpunt voor deze dag. In de zomer zal het hier een gekkenhuis zijn, nu is het rustig. Het eerste adres is oké, maar niet aan de zon zijde en eigenlijk vragen ze teveel voor de winter. We besluiten daarom naar de andere kant te rijden naar Leisure Isle en hier is het bingo. Na een grote pot thee,bleek het laag water te worden in de lagune. Dit samen met een magnifieke zonsondergang zorgde voor een prachtige avond. Het is heel ontspannen hier, voordat je van de brug af komt, wordt je van alle kanten op de foto of film gezet. Er staat security, maar dit heeft wel tot gevolg dat er nergens hekken omheen staan, je ziet geen tralies voor de ramen en er staan hier toch waanzinnige huizen welke zo in eigen huis en interieur zouden kunnen staan. Voor het avondeten zijn we terug naar het centrum gereden. Volgens onze gastvrouw moesten we, wanneer we maar 1 nacht hier zijn, absoluut naar het waterfront. Wat een lekker eten. Het is maar goed dat de lunch er bij ingeschoten was, want we gaan hier echt tonnetjerond vandaan komen, wat kun je hier lekker eten! Vlakversiering Knysna lagen er veel Mandela huisjes en hiertussen vulde het zich al weer op met allerlei hutjes, zodat het eruit ziet als een mini township. We zijn de enige asten en zitten prinsheerlijk met een goed glas wijn op de bank van het guesthouse. Buiten lichten de lichtjes van de Heads op in het donker, donderdag schijnt het te gaan regenen, dus we gaan kijken of we morgen misschien naar Addo kunnen gaan, want een wildpark met regen levert niet zoveel op. Wie weet gaat het ons morgen lukken.