Chengu de panda's en Reuze Boeddha in Leshan - Reisverslag uit Chengdu, China van marleenran - WaarBenJij.nu Chengu de panda's en Reuze Boeddha in Leshan - Reisverslag uit Chengdu, China van marleenran - WaarBenJij.nu

Chengu de panda's en Reuze Boeddha in Leshan

24 April 2018 | China, Chengdu

Buiten klinkt het geruis van de regen. De klok zegt dat het 1 uur is. 7uur Nederlandse tijd inde middag. De wekker gaat straks om zes uur af. Ik hoop dat ik nog wat kan slapen. Door de nachtvlucht waren we wel moe waardoor het niet zo moeilijk was om in te slapen, maar voor de biologische klok was het wel 5 uur in de middag toen we gingen slapen. Hebben wij het plan om naar de reuzenpanda’s en de grote Boeddha te gaan, gaat het de hele dag regenen. Ik sukkel bij het ritme van de regen weer in slaap. In de ontbijtzaal is het druk. Twee Amerikaanse families met pubers. Het ene gezin spreekt Chinees. Hun ene dochter is een uberpuber. Haar oordopjes zijn afgebroken en wat nu. De hele trip naar de ....... moeder reageert rustig en komt met een pincet. Het ontbijt is een grappige mengelmoes van alles. Gisteravond hebben we hier gegeten. Dat was echt heerlijk. Hetzelfde meisje staat nu fris en fruitig weer voor ons klaar. Tot onze verrassing hebben ze bonen koffie. Lekker. Om twintig over zeven worden we opgehaald door Penny. Met chauffeur. Wat een schatje. Ze studeert nog. Chinese literatuur en Engels. Ze is niet tevreden over haar Engels maar wij zijn zeer onder de indruk. Voordeel van vroeg op pad gaan is dat het rustig is bij de panda’s. Voor Ed de tweede keer maar voor mij de primeur. Onze Penny is zo enthousiast dat ze van hot naar her rent om voor ons te kijken of er panda’s buiten zijn. 21i is ze en ze blijft thuiswonen totdat ze trouwt. Haar vriendje is 28 en het was een soort van blind date georganiseerd door de families. Bij de panda’s wordt het steeds drukker. De beesten zelf. Lijven er rustig onder. Eten, poepen en in bomen hangen is wat ze doen. We gaan ook nog even naar de kleine panda’s. Een soort van rode wasbeer. Tweede activiteit van deze dag is de reuzen Boeddha bij Leshan. Twee uur rijden naar het zuiden van Chengdu. De regen valt mee. Het verkeer is wonderlijk. Zeker op de snelweg. Maar het gaat goed. Penny eet op onze uitnodiging met ons mee en helpt bij het uitzoeken van specialiteiten. Heerlijk. Kip, eend, aardappel en gebakken Tofu. Dit zorgt voor een goede basis voor het beklimmen van de traptreden. Waarschijnlijk werkt het weer in ons voordeel wat betreft de mensen want het is niet zo druk. De boeddha is indrukwekkend. Penny zegt dat het de grootste ter wereld is. Mooi is het wel. In de snelstromende rivier zwemt een man met een drijvende boei. Voor de boeddha maakt hij een selfie en zwemt weer verder. Het doet mij denken aan het eerste programma van Ruben Terlouw over China, waar hij ook ging zwemmen. We schuifelen met de stroom naar beneden en dan weer omhoog. Het is mooi en leuk. Ondertussen dollen we met Penny maar komen ook veel te weet.
Het asfalt zoeft onder onze wielen door op weg terug naar. Chengdu. Koffers om pakken. Eten en lekker slapen. Morgen worden we om half zeven gehaald. We vliegen naar Kunming.