opgesloten in de wereld - Reisverslag uit Madrid, Spanje van marleenran - WaarBenJij.nu opgesloten in de wereld - Reisverslag uit Madrid, Spanje van marleenran - WaarBenJij.nu

opgesloten in de wereld

Door: marleen

21 Februari 2010 | Spanje, Madrid

Gedurende de nacht is daar, ergens op de achtergrond, het ruizen van de regen en het lijkt wel hard te waaien. Wij liggen lekker in ons, verwarmd door de techniek.... We stoeien nog steeds met de kachel, wij die al zoveel ervaring hebben met het maken van kampvuren in Noorwegen, de open haard in Thonon, en hier is het toch een beetje tobben, maar het gaat steeds beter. De temperatuur is inmiddels met twee graden gestegen naar 14, maar we hebben lekkere dikke sokken, pantoffels en dikke truien bij ons, dus eigenlijk deert het ons niet zoveel., Voor het vocht in het huis zou het wel fijn zijn wanneer we de temperatuur wat omhoog kunnen krijgen. We hebben toch vervagende zorg voor de grote vochtplekken. Bij het ontwaken blijkt dat we in een grijze cocon van wolken zitten. Heel af en toe komt daar een glimpje van de wereld beneden ons. De temperatuur is niet slecht. De kachel snort weer, we zetten de oven aan voor wat extra warmte en maken een echt ontbijtje met verse jus, een eitje en geroosterd brood. Net echt, zoals in een hotel. We besluiten om naar Malaga terug te gaan. In één van de mooie boeken uit het kleine bibliotheekje hier in huis, zag ik dat er een oud Moors complex is, ford met paleizen. Ingetogen, maar wel met mooi stucwerk. Het weer blijkt alles mee te vallen. Zo af en toe komt er zelfs een waterig zonnetje om de hoek kijken en al gauw gaan de jassen uit. We zijn positief verrast over Malaga. Ooit was dit een Fenicische handelshaven. Na de overwinning van de Romeine op de Carthagers werd de stad een belangrijke schakel tussen Rome en Byzantium. Belangrijkste periode van bloei was in de jaren na 711. Het werd de belangrijkste haven van de Moren. Een deel van Malaga heeft veel nieuwbouw, omdat dit gedeelte in de burgeroorlog van 36 tot 39 verwoest is geraakt, maar het oude deel rond de kathedraal bestaat nog steeds. Men is hard bezig om hier allerlei restauratie werkzaamheden te verrichten. Er ligt nog een gedeelte van een Romeins theater (pas in 1951 ontdekt) en daarachter ligt het Alcazaba. Gebouwd tussen de 8e en 11e eeuw op de plek van de oude Romeinse stad.Het archeologisch museum is gevestigd in het oude paleis. Hier vindt je allerlei details uit de tijd van de Moren. Ingetogen, niet zo uitbundig als bij het Alhambra,maar wel erg mooi. Vooral de tuincomplexen zijn imponerend. Verder blijkt Malaga de geboorteplaats van Picasso te zijn. We zijn helaas te laat voor zijn geboortehuis, maar gaan wel naar het museum, welk geopend is in 2003, in een voormalig paleis. Prachtig. Helaas mochten we daar geen foto's maken. Als museum vonden we het niet zo geslaagd, in de zin dat het allemaal erg door elkaar hing. Ed heeft niet zoveel met Picasso, maar weet er ook niet zoveel van en deze tentoonstelling zorgt er niet voor dat het beter wordt. De werken zijn geschonken of uitgeleend door nazaten van Picasso en herbergen wel een deel wat onbekender werk. Mooi was wel de tentoonstelling van Franz Kupka. Malaga heeft een mooie boulevard met park langs het water. Het is een ontspannen plek waar welliswaar toeristen rondlopen, maar eigenlijk hoef je nergens op te letten. We hebben een tajin gegeten in klein Marokkaans resaurantje vlakbij de kathedraal. Dit is een grotesk gebouw, bestaande uit allerlei verschillende stijlen. Ooit stilgelegd door een aardbeving, daarna door geldgebrek nooit meer afgebouwd, daarom staat er maar 1 toren en niet 2. Ze noemen de kathedraal daarom ook de één armige. In de palmbomen vechten de papegaaien om de palmnoten. Ze vallen met hun groen/blauwe kleuren helemaal weg tegen de groene takken van de palm. De markt is in restauratie, maar van een afstand kun je nog goed zien dat men zich hier ook heeft laten inspireren door de Moorse stijl Over de rivier ligt de brug de St. Domingo, een gietijzeren brug van 100 jaar oud.
Ik ga straks eens kijken naar de weersverwachting van morgen. Gisteren gaven ze 35 mm regen voor morgen, dat is wel veel. De weg hiernaar toe is een lastige,vooral met een normale auto. Vanavond was het erg mistig en dan is het wel een avontuur. We hebben de internetradio aangesloten op de stereo. Achter mij klinken de klanken van het Circus Jurenbos. Het avondprogramma van radio 2. En we hebben goud!!!