de kachel is warm - Reisverslag uit Madrid, Spanje van marleenran - WaarBenJij.nu de kachel is warm - Reisverslag uit Madrid, Spanje van marleenran - WaarBenJij.nu

de kachel is warm

Door: marleen

22 Februari 2010 | Spanje, Madrid

Vanmorgen leek daar de moesson gestart te zijn. Af en toe waren we al wakker geworden van de wind en de regen, maar bij het opstaan zagen we een gordijn van water van het dak afstromen. Het dal vol met mist. De weersverwachting beloofde niet veel goeds.Meer dan 30 mm regen en de hele dag veel regen. Maar soms blijken voorspellingen toch minder waterdicht te zijn dan dat wij tegenwoordig denken. Tijdens het ontbijt kwam er helaas nog een hoosbui voorbij. Tot ver onder het beschutte deel van het terras was het water gespat en gewaaid. Het hout leek een ietsje vochtig geworden. Twee kwartelachtige vogels verschenen in de hoosbui in ons zichtveld en besloten te gaan schuilen onder één van de palmpjes hier voor het terras. Een mistig, vaag beeld, maar wel mooi. We hebben lekker koffie gezet en hebben ons genesteld met een boek en ineens leek het alsof er een reus aan het blazen was en trok de bewolking open. Blauwe lucht en zon, maar ook af en toe nog een bui. We hebben besloten om de wandelschoenen aan te trekken en zijn een wandeling hier in de omgeving gaan maken. Prachtig. Hoeveel weggetjes kunnen er lopen door het achterland. Sommigen zijn zo toegetakeld door het stromende water dat er geulen zijn ontstaan van misschien wel een halve meter diepte. We zagen beelden op internet van de modderstromen op Madeira. Het weer lijkt erg grillig te zijn... En we hebben weer goud. Het is raar om hier op een berg te zitten en eigenlijk weinig mee te kunnen krijgen van de spelen. De NOS heeft de beelden zo afgeschermd, zodat je alleen de eerste 30 seconden kan zien en dan volgt er het bericht dat je in het buitenland zit en niet mag kijken vanwege de rechten. Maar youtube heeft ook wel wat creatieve filmpjes. Aegon heeft zijn eigen schaatsjournaal en zo sprokkelen we wat bij elkaar. Radio 1 heeft fragmenten die je kunt beluisteren. We hadden zaterdag zoveel eten in huis gehaald, zodat we niet meer de berg af hoefden vandaag. Cocoonen in het huis, de kachel roodgloeiend stoken zodat de temperatuur is gestegen tot 17 tot 18 graden. Op de achtergrond klinkt het geluid van een Spaanse zender. Het licht gaat een beetje op en neer. Morgen willen we richting Cordoba en Granada. We gaan nog even uitpuzzelen hoe we dat gaan doen. De weg lijkt nog steeds berijdbaar, hoewel je wel ziet dat elke regenbui ervoor zorgt dat er het één en ander wegstroomt. In nood kunnen we de huismeester bellen. Peter heeft een 4x4 dan moet hij ons maar komen redden.