Wij zijn niet alleen in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu Wij zijn niet alleen in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu

Wij zijn niet alleen in Berlijn

Door: marleen

14 Mei 2010 | Duitsland, Berlijn

Buiten hangt een lichte grauwe sluier over de stad. De temperatuur kan niet heel hoog zijn, maar wij laten ons hierdoor niet van de wijs brengen. Ed zijn ouders hadden aangegeven dat ze heel graag nog een keertje naar Berlijn zouden willen gaan. En zie daar, we zitten nu in een prachtig hotel, een stukje buiten het centrum van Berlijn. Het hotel heet het andel's hotel berlin en is nog maar een jaar oud. Het is een super hotel. Comfortabel, zeer gast vriendelijk en van alle gemakken voorzien. Het viel niet onder de designhotels, maar het is er wel 1. Hoewel het heel groot is, met 500 kamers, merk je er als gast heel weinig van. Er is een conferentie van de Duitse Darts bond. Vanmorgen aan het ontbijt ging daar een rij van kleurrijke mensen aan ons voorbij. En de omvang van hun lijf verraad wel dat ze een groot gedeelte van hun training verblijven in de kroeg. Wauw, wat veel dikke mensen. Alles is tot in detail vormgegeven en verzorgd. Donderdagochtend zijn we vroeg opgestaan om richting het Duitse te vertrekken. Het was druk onderweg. Het weer zat niet helemaal weg, zo hier en daar een behoorlijke spat regen. Eerste stop was Caputh. Hier hebben Ed en ik ooit eens heerlijk aan het water een lunch genuttigd en het bleek dat hier ook een heel leuk hotel aan vast zat. Dit was helaas al volgeboekt, dus hebben we het gebruikt als tussenstop. Potsdam, ook wel het Versailles van het noorden genoemd. De Pruissische koningen hebben hier naar voorbeeld in Frankrijk hun buitenhuizen laten bouwen. Daar Ed zijn vader niet helemaal goed te been is, hebben we een rondrit met paard en wagen gemaakt, zodat we toch een stuk van het park konden zien. Ooit zijn Ed en ik hier eerder geweest en was het opvallend hoeveel verval er in Potsdam was. Nu een jaar of 8 verder kun je zien dat er een heleboel al is verandert, hoewel er nog veel villa's te koop zijn in zeer vervallen staat.
Jammer was wel dat het heel erg koud was in de paardenkar, maar we zijn geen watjes, dus hebben we keurig de rit uitgezeten. Ed zijn ouders vonden het toch leuk om een indruk te krijgen. Het is een levendige studentenstad geworden met yoÄn 10.000 studenten. Ik ga even kijken of ik dit kan opslaan, want ik krijg elke keer ene menu voor een wachtwoord. Wordt vervolgd.....