Blauwe lucht en de temperatuur stijgt! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van marleenran - WaarBenJij.nu Blauwe lucht en de temperatuur stijgt! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van marleenran - WaarBenJij.nu

Blauwe lucht en de temperatuur stijgt!

26 December 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Met mijn billen op een kussentje, zit ik achter het beschermende glas van het balkonhek. 19 hoog. Een grote heldin ben ik niet. Zittend is beter dan staand. Het terrein van de skydive club ligt recht voor ons. In Nederland zou dat gans onmogelijk zijn om een landingsstrip uit te laten lopen in zee. De zee is spiegelglad. Het beloofd een mooie dag te worden. Vanmiddag gaan we op avontuur de zandduinen in. Heerlijk toeristisch! Een traditionele houten dow glijdt langzaam richting de haven mond. Op het strand loopt een Arabier met twee dromedarissen. Hij is erg relaxed merkten wij gisteren. Hij laat mensen rustig foto's nemen zonder te gaan pushen voor een ritje. Het is inmiddels donderdag en vliegt de tijd voorbij. Wij zijn blij dat we nog een hele week voor de boeg hebben. De vermoeidheid begint een beetje weg te zakken, hoewel de nachtrust niet gegarandeerd is. Op het strand heeft het hotel ook nog een beachclub en hoewel we hoog zitten, horen we in de nacht de beats door de lucht aankomen rollen. Maandagavond zijn we met de metro naar de Dubai mall gegaan. Alles is hyteck. Geen machinist. Je kunt vooraan op de eerste rang staan en doen alsof je heeren meester bent van de metro. Bij aankomst is het alsof je geland bent op Schiphol. Lopenden banden voeren je richting het winkelcentrum. De ene winkel is nog luxer dan de andere. Een reusachtig aquarium vormt het hart van de mall en een ijsbaan. Buiten aan de voet van het nu nog hoogste gebouw de "burj de khalifa" ligt een grote vijver waar geregeld een fonteinen schouwspel plaats vindt op muziek met licht. Het klinkt alsof er vuurwerk wordt afgeschoten. We zitten op een terras te eten, maar het voelt wel erg koud. Alles voor de fontein! Dinsdag hebben we twee auto's gehuurd om naar Abu Dabi te kunnen rijden. Rijdende de stad uit, verandert het landschap al snel in woestijn. Hoe bizar kan het zijn. Alles wat groen is krijgt water. De industriële havens, de electriciteitscentrales en de aluminiumfsbriek vormen het sluitstuk van de stad, daarna is er allen maar zand, zand en nog eens zand. Ons doel is de grand moskee. Een van de grootste, misschien wel de grootste in deze regio. Ten opzichte van twee jaar terug is het wel toeristischer geworden je moet met een id een zwarte jurk halen en er loopt een echte routing door de moskee, maar deze blijft er niet minder prachtig om. Al het handwerk is traditioneel, maar dan wel met een moderne vertaalslag. Alle ornamenten zijn opgeblazen. De kleurstelling is heel bescheiden. De buitenkant is volledig van wit marmer. De bezoekers vormen een kakelbont gezelschap. Alle nationaliteiten komen voorbij schuiven. Na de moskee zoeken we de weg naar de corniche, bij het strand. Dat valt zonder navigatie nog niet mee. Voor de stad ligt een soort van lagune, met knal blauw water. Net als Dubai is Abu Dabi een grote bouwput. Eilanden zijn opgespoten in het wedland van mangrove en hier komen allerlei grote projecten. Het museum eiland wordt er 1 van. Met het Guggenheim en het Louvre. Ferrari world en de formule 1 baan ligt inmiddels al op een andere. We eten wat bij het Hilton aan het strand. De wind is hard en heel koud, het eten is lekker. Indiase lamsboutjes, mmmmmm. Rond vijf uur rijden we met de spits de stad weer in. Benzine is hier bizar goedkoop. We betalen tien euro voor dertig liter. Geen wonder dat ze in zulke grote bakken rijden. Het diner is in het Al hambra hotel. Alsof we in het sprookje van 1001 nacht zijn terecht gekomen. Wat een hotel! Kerst betekende hier dat alles versierd moest worden. We eten tapes, maar dan wel om je vingers bij af te likken. Onder de palmbomen met een klein stroompje achter onze rug. Woensdag, eerste kerstdag! Een deel van de familie gaat naar de kerk, een ander deel doet rustig aan. De temperatuur is goed. Een wandeling langs het strand, met de voeten inde branding. Mensen kijken op de walk! Variërend van pikant, erg Russisch tot helemaal ingepakt Arabisch, maar dan wel met de meest fantastische gewaden.
Het kerstdiner is in het Meriot hotel op de 52ste verdieping. Best wel hoog!!!! Binnen is het warm, het eten is heerlijk en het uitzicht fantastisch. Wat wil een mens nog mee.

• 26 December 2013 - 15:13

Johan:

Blijf nog maar even genieten want voor je het weet is het alweer voorbij
    Groeten Johan.