Wandeling door alternatief Hamburg - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu Wandeling door alternatief Hamburg - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van marleenran - WaarBenJij.nu

Wandeling door alternatief Hamburg

Blijf op de hoogte en volg

31 Januari 2014 | Duitsland, Hamburg

Soms kun je maar 1 ding concluderen en dat is: " ik ben een bofkont". Dit bedenk ik mij, staande in het kleine erkertje van onze hotelkamer. Ed is vertrokken naar het lab en ik.....heb een hele dag om nog een stukje Hamburg te ontdekken. Wat een straf! In het cafe is het een gezellige drukte, ik ben niet de enige die heeft ontdekt dat het hier gezellig ontbijten is of de ideale plek voor een zakelijke ontmoeting. Gisterenavond hebben we gegeten samen met de Amerikaanse collega van Ed. Een rustige, ontspannen man. Tijdens het slaapmutsje in de bar schoof Bert van Marwijk aan ons voorbij. Hij is trainer in Hamburg, dus gek is het eigenlijk niet. De kou buiten is minder snerpend dan gisteren. De sneeuw lijkt ook wel een beetje te smelten. Voor een lange wandeling is dat niet zo erg. Achter station Dammtor ligt een groot park. De paden zijn iet wat glibberig. In de zomer moet het hier prachtig zijn. De route loopt langs de botanische tuin van de universiteit. Deze is op z'n Duits : "sehr nett". Er is een kinder route uitgezet en dames op leeftijd geven met veel plezier uitleg over van alles. Mijn tocht gaat door het park naar het Karolinen viertenig en het Schanzenvierteil. Het laatste heeft de naam te danken aan een verdedigingsmuur in de vorm van een ster die gebouwd werd om de Denen buiten de deur te houden. In het midden staat een reusachtige watertoren. Zo'n grote heb ik nog nooit gezien. Was het ooit een buurt voor armoedzaaiers, nu is het een hippe wijk met alternatieve kleine winkeltjes, leuke cafeetjes en heel veel graffiti. Wat mij wel aanspreekt is dat het boekje zegt dat dit deel veel minder toeristisch is en daar lijkt het wel op. Wat opvalt is dat er veel creativiteit is. Het Karolinenvierteil is nog wat alternatiever, volgens de gids, ademt dit de sfeer uit van hoe het Schanzenvierteil ooit is geweest. Veel winkeltjes in souterrains. Leuk. Ik slenter zigzaggend over de straatvan de ene winkel naar de andere. Heb je gevoel voor de grafische kant, dan word je hier gek. Het lijkt ook wel of het hier een vrijplaats is voor urban art. Stickers, graffiti, zelfs een soort van guerrilla gardning in een klein parkje, het is er allemaal. Drie jongens, met bivakmutsen op, staan op een dakje te spuiten, midden op de dag, met een ladder.......geen politie te zien.
De sfeer is ontspannen. Een groot vierkant gebouw is helemaal voorzien van graffiti en een klimmuur. Wat een gaaf idee. Moe, koud, maar voldaan, zak ik neer op een stoel van het hotelcafe, voor een warme chocolade melk. Zo kan ik wat foto's op instagram zetten. Om mij heen is het een gezellige drukte. Vanavond gaan we eten bij een collega van Ed. Een dampend warm bad roept!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Hamburg

Actief sinds 15 Dec. 2006
Verslag gelezen: 793
Totaal aantal bezoekers 175935

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

de wereld ontdekken.

Landen bezocht: