We worden omhuld door een deken van warmte - Reisverslag uit Thonon-les-Bains, Frankrijk van marleenran - WaarBenJij.nu We worden omhuld door een deken van warmte - Reisverslag uit Thonon-les-Bains, Frankrijk van marleenran - WaarBenJij.nu

We worden omhuld door een deken van warmte

07 Mei 2015 | Frankrijk, Thonon-les-Bains

Kwart over negen in de avond, op het balkon word ik omarmd door een deken van warmte. Het is nog ruim in de dertig graden. Plaats van schrijven is Dubai. Uitzicht: de zee, links is daar de ingang van de Marina Een kunstmatig aangelegd water met daarin een jachthaven. Het ligt achter het gedeelte waar een aantal oudere strandhotels liggen. Het water slingert over een afstand van 7 km met aan beide zijden de zogenaamde Marina walk. Hier moeten uiteindelijk honderden restaurantjes en cafeetjes komen. Sinds kort rijdt er een tram, je kunt de water bus nemen er is een water taxi, er rijden ekectirsche golfkarretjes als taxi en je kunt je de blaren op de voeten lopen doordat de walk slingert loop je al snel honderden meters extra. Het is een geliefde plek om hard te lopen of te fietsen, zelfs wanneer het boven de 35 graden is. Overdag is het redelijk rustig, er lopen vooral toeristen rond die in het verkeerde decor terecht gekomen lijken te zijn. Twee Poolse dames waren gisterenavond zeer verbaasd dat er geen alcohol op het terras te krijgen was. Wat heet, nergens behalve in de sjieke hotels. Zouden mensen echt geen idee hebben van waar ze zijn. Ik liep vandaag achter een stel wat van het strand kwam en zij droeg een korte tuniek over haar bikini. Het waaide nogal hard. De bikini broek was zo minuscuul dat ze, bij het opwaaien van de tuniek, vooral met blote billen liep. In de avond verandert de Marina walk in een boulevard waar ook veel lokale bevolking, maar ook Arabische toeristen lopen. Het contrast kan niet groter zijn. Hippe mannen met de nieuwste telefoons en camera's, met hun vrouwen, ook met de nieuwste telefoon, maar wel alleen maar met de ogen vrij. Vaak prachtig opgemaakt. In de haven liggen een aantal houten dows, maar ook charter bootjes vinden griffe aftrek. De zwemvesten gaan aan en weg varen ze. Bij een fontein is een soort van lichtspel. Kinderen lopen druipend nat tussen de omhoogspuitende waterstralen. Ach wat geeft het ook, eenmaal nat droog je door de warmte heel snel weer op. Het is de tijd om met de kinderen op pad te gaan. Mannen in de traditionele dracht, waarvan de ornamenten van alles lijken te vertellen, zoals het bungelende koord op de buik of de geborduurde opstaande kragen of de kleur van de sjaal op het hoofd en hoe deze gedrapeerd is, lijken altijd de kinderwagen te duwen, terwijl de vrouwen er naast schrijden op enorme hoge hakken, prachtig opgemaakt en de zwarte gewaden die ze dragen zijn ook zeker onderhevig aan mode en prijsverschil. Sommige zijn zo rijkelijk geborduurd, waarbij alles in stijl is, soms dragen ze ook fraai gebloemde lange jurken met daarbij een sjaal in een kleur die passend is daar waar vrouwen allen lopen met de kinderen zie je vaak een kleiner vrouwtje erachter aan,open met een grote luiertas. De nanny. Her is eigenlijk voor het eerst dat ik dit zo duidelijk zie. We eten wat op een terras bij de fontein bij de Marina en een familie zit aan de tafel achter ons. Aan de tafel naast ons zitten twee vrouwen apart met een jong kindje. Later blijkt dat zij bij de familie horen. Hoe noem je ze, kindermeisjes, aupairs, nanny? Daarna zien we het steeds meer. Meisjes uit de Philipijne (schrijf je dat zo?) Indonesië, ook gesluierde meisjes in zwart. De bootjes worden de hele dag gepoetst door mannen die uit dezelfde landen komen. Ons idee is dat de boot altijd schoon en stofvrij moet zijn, want stel je voor dat de eigenaar ineens wil gaan varen. Ik schrijf wel bootjes, maar er liggen ook hele grote boten bij. Zeggen ze niet 1 miljoen euro per meter? Dan ligt hier zeker voor kapitalen.
Een dag later en het is nog warmer op het balkon. Ed is hier voor zijn werk en omdat ik nog vakantie heb ben ik meegegaan. Niet wetende dat we in een reuze appartement terecht zouden komen. Het is groter dan ons eigen huis. Twee grote slaapkamers, twee badkamers met een bad en een kleine met een douche. De keuken is groot, heel,groot en de woonkamer met eetkamer nog groter. Daarnaast kun je bijna dansen in de hal en dan is er nog een strijkkamer met een Eenpersoonsbed . Het is wat ouwbollig aangekleed, maar het voelt wel goed om hier te zijn.
De temperatuur loopt gestaag omhoog. Dat is wel enorm wennen. Vandaag was het rond de 38 graden. Om 7 uur al 28 graden De nacht geeft niet echt verkoeling. Het grote contrast tussen airco binnen en de deken buiten is de grootste vriend van een verkoudheid en ook ik ontkom daar niet aan. De hernieuwde kennismaking met Dubai bevalt goed. Anderhalf jaar geleden waren we hier met de familie van Ed het hotel staat hier een klein stukje verderop. Habtoor Grand. Met een tuin en privé strand, maar ook een beachclub waarvan wij, ondanks dat we op de 19e verdieping zaten niet konden slapen voor vier uur. Dit hotel is wat dat betreft geluidloos. Zelfs de bouwactiviteiten naast de deur die vier en twintig uur doorgaan, kun je bijna niet horen. In de anderhalf jaar zijn de bouwactiviteiten gestaag door gegaan. Inmiddels rijdt er een tram. De vorige keer heb ik niet gezien dat er een waterbus door de Marina vaart. Er zijn heel veel leuke Restaurants. Vaak een fusion van Libanees en Italiaans, maar ook met gerechten uit de regio. Er gaat ook een soort watertaxi/bus helemaal tot de andere kamt van de Creek, daar moet ik morgen misschien eens naar kijken. Maar inmiddels is het zo warm dat ik nog niet weet of dat zo een goed idee is. De verkoudheid heeft zich heel erg opgedrongen en daar ben ik helemaal niet blij mee. Dag van schrijven is nu de donderdag. In Abu Dhabi voorspellen ze volgens CNN 43 graden, dan zal het hier niet veel minder worden. Ik ga mij nog even bezinnen op grote plannen, maar misschien moet ik het heel rustig aan doen. Buiten hangt er weer een sluier , waardoor de zon minder fel is. De koffie gemaakt met een zeef en een filterzakje wordt steeds beter van smaak. De koffie is heel sterk en eigenlijk bedoeld voor een espresso apparaat, maar ik begin de verhoudingen een beetje te ontdekken. Vandaag moet Ed al zijn presentaties geven, dus enige stress was er wel in huize Dubai. Vanavond is het tijd om uit te blazen. De koffie is op, rijd voor wat actie op de dag. Ik ga eens op onderzoek uit voor de watertaxi's