Zaterdagochtend. Boedapest ontwaakt. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van marleenran - WaarBenJij.nu Zaterdagochtend. Boedapest ontwaakt. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van marleenran - WaarBenJij.nu

Zaterdagochtend. Boedapest ontwaakt.

Blijf op de hoogte en volg

28 November 2015 | Hongarije, Boedapest

Van buiten klinkt het geluid alsof het onweert maar het is het boemeltreintje dat voorbij het hotel rijdt. Zaterdagochtend in Boedapest. De stad begint te ontwaken en dat geldt ook voor ons. Ed was hier voor zijn werk. Jaren geleden waren we hier ook, toen zaten we in Boeda en nu zitten we in Pest. Hierdoor is het wat lastiger vergelijken. Toen zat Pest behoorlijk dicht omdat er rellen waren rond het parlement. We hebben toen wel geprobeerd om in de buurt te komen maar de sfeer was wel grimmig. Wel gebben we toen in een klein koffietentje op een hoek gezeten met een politieauto voor de deur. Om het parlement heen staN grote, statige gebouwen waarvan de meeste neo classicistisch zijn. In het gebied rondom de opera hebben zich de dure winkels gevestigd en zie je alle grote namen. In Boeda waren de vorige keer vooral veel tweede hands winkels omdat men een heel laag loon had. Hoe dat daar nu is weet ik niet. Hier in de buurt kwamen we gisteren1 winkel tegen. Ik ben om zeven uur vertrokken uit Rotterdam. Vroeg, maar daardoor heb je wel een hele dag in de stad. Het was een avontuur om met het openbaar vervoer naar de stad te gaan. Ik hou daarvan. Er is geen betere manier om kennis te maken. Eerst met de bus. Beelden vanuit Armenië en Georgië verdringen zich om een plekje in mijn geheugen. Het soort huizen, de tuinen, verlaten loodsen alsof het sovchoz is geweest. Daarentegen rijden er veels te grote auto's op de snelweg. Her en der staan roestige oude leger voertuigen. De bus rijdt naar het startpunt van metrolijn 3. Een hele gammele trein staat er te wachten op vertrek. Volgens Ed zijn ze hier super trots op. Want deze lijn is meer dan honderd jaar oud, maar ik kan mij toch niet van de indruk onttrekken dat er nog een inhaalrace te maken valt. Het kraakt, schudt en hobbelt. De stations zien er mistroostig uit alsof je nog steeds een bezoek aan de oostbloktijd brengt. Bij het overstappen kom je in de moderne wereld en worden de stations ook in het Engels gegeven. Was dit ook in de bus het geval in metrolijn 3 leven we nog in de oude tijd en hoor je alleen Hongaars. Het hotel ligt aan het plein van een metrohalte. Dat is wel heel relaxed. Inmiddels hebben ze hier ook de h&m etc. Grote verrassing is dat Ed op tijd klaar is en dat we samen de stad kunnen gaan verkennen. Ik keer terug van mijn wandeling naar de stad. Het is koud en er steekt een waterige wind op. In het opera gebouw kun je een rondleiding doen gecombineerd met een miniconcert. Het is in opdracht van keizer Karl Joseph de eerste gebouwd om een ontmoetingsplek voor de Hongaarse adel te creëeren. Kosten nog moeite zijn gespaard. Veel marmer en goud en een speciaal grote loge voor de keizer en zijn vrouw Sissy. Tegenwoordig mag de loge gebruikt worden door alleen de minister president en d'r premier en buitenlandse gasten. Onze gids spreekt zo rap Duits dat ik moeite heb om hem te volgen. Ik zwerf een beetje om de groep heen om wat foto's te maken. Een opera zangeres in een prachtige rode jurk komt nog twee aria's zingen. Ik vind de opbouw van het podium voor madame butterfly misschien wel een klein hoogte puntje van de rondleiding. Boedapest lijkt langzaam in de kerstsfeer te glijden. Overal verrijzen kleine kerstmarkten met prachtige presentaties in de kramen. Als alles is opgebouwd moet het er prachtig uitzien. Ik voelde mij gelijk thuis toen ik Miss Montreal door de geluidssprekers hoorde net haar kerstlied. Bij het parlement waren we net op tijd voor het neerhalen van de vlag. Zeer officieel. Terwijl aan de andere kant heel even gepauzeerd werd met het optakelen van de reusachtige kerstboom welke daar gaat komen. We lopen en lopen. Het is vroeg donker en de lichtjes gaan overal aan. Het is mooi. In een levendige wijk vinden we een leuk restaurant. Tijd om warm te worden. Zondag gaan we naar de synagoge. Deze kun je bezoeken. Ik worstel met mijn herinneringen. Deels omdat we toen in een ander deel zaten , maar er is duidelijk een grote stap in vooruitgang. Nu is het tijd om op te staan en te kijken wat de nieuwe dag ons gaat brengen.

  • 28 November 2015 - 16:16

    Ellen:

    Miss Montreal..dat je nou helemaal naar Boedapest moet gaan om te horen wat je elke week in 026 repeteert...:) Geniet van de stad, 't is er prachtig. Groet het beeld van de monnik maar van ons en egeszegedre ( enige woord dat ik me nog herinner - fonetisch) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Actief sinds 15 Dec. 2006
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 175919

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

de wereld ontdekken.

Landen bezocht: