Sneeuw lokken kleuren de lucht - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van marleenran - WaarBenJij.nu Sneeuw lokken kleuren de lucht - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van marleenran - WaarBenJij.nu

Sneeuw lokken kleuren de lucht

28 November 2015 | Hongarije, Boedapest

De voeten omhoog op bed. Een grote kop thee en Justin Bieber op tv bij de BBC Plaats van delict: Budapest. Raar om Justin Bieber te zien na een lange dag van wandelen. Een gure dag met een wind vol waterkoud en sneeuwvlokken. Het maakte de wereld om ons heen grijs maar dat mocht de pret niet drukken. Kris kras door allerlei straten. De sfeer is plezierig. De straten zijn schoon en verzorgd. Veel winkeltjes en eettentjes met natuurvoeding. Tijdens het Hapsburgse rijk is dit een stad geweest met veel grandeur en dat zie je nog steeds terug in de statigheid van ceel gebouwen. Er is veen jugendstil en art de o nog terug te vinden. Men is aan het investeren om er weer leven in te krijgen. Bij de rivier is een moderne markthal gebouwd in de vorm van een walvis. Het is een mooi gebouw maar ze hebben moeite om de ruimtes goed verhuurd te krijgen. We eten met zicht op de rivier en de technische universiteit aan de overkant. We nemen de tijd waardoor we voor de gesloten deur van de grote markt komen te staan Jammer. Intussen wordt het steeds guurder Via een gietijzeren brug alla de Eiffeltoren komen we aan de overkant Hier is een grotkerk welke geïnspireerd is op Lourdes en er zit ook een klein klooster aan vast van de Pauline orde. Onverwachts leuk. De weg voert ons weer terug over de brug en voor het eerst komen we echt in een toeristenstraat terecht. Om de drukte te vermijden zieken we in een zijstraat een café kunnen zoeken en komen terecht boven een muziek-annex boekhandel. Verrassend. Onze weg vervolgd zich via de grote kerstmarkt , waar het nu veel drukker is dan gisteren, naar de rivier. Hier liggen een aantal restaurantboten waaronder een boot genaamd the spoon We hebben geluk. Alle tafeltjes met direct zicht op het water zijn gereserveerd , maar omdat we zo vroeg zijn kan het toch. Aan de overkant van de rivier ligt de burcht op de heuvel prachtig uitgelicht. De sightseeing boten varen op en neer. De Donau stroomt hier ontzettend hard Ik zou denken dat meeuwen vooral aan de kust te vinden zijn .........de rivier lijkt ze ook aan te trekken. Via allerlei kerstmarktjes lopen we uiteindelijk terug naar ons hotel. Schrijnend is dat je op dit tijdstip steeds meer zwervers tegen komt. Zowel i de tunnels van de metro als gewoon op straat en dat laatste is vooral heel koud en nu ook nat. Zo zie je dat er ook veel zichtbare armoede is. Schril contrast met de luxe winkels waar we langs gelopen zijn