Klussen en zweten in Thonon les Bains - Reisverslag uit Thonon-les-Bains, Frankrijk van marleenran - WaarBenJij.nu Klussen en zweten in Thonon les Bains - Reisverslag uit Thonon-les-Bains, Frankrijk van marleenran - WaarBenJij.nu

Klussen en zweten in Thonon les Bains

22 Juli 2016 | Frankrijk, Thonon-les-Bains

De grintmolen op het meer van Genève produceert een gestaag gerommel,wat zorgt voor een iet wat basachtige achtergrondtoon. Vanuit het bos klinken de geluiden van vogels en dit lijkt wel dag en nacht door te gaan. Binnen heeft iemand ingebeld op een telecom en steekt er alleen een grijze kruin boven de bank uit. Vanaf het balkon boven mijn hoofd de klanken van de Beatles uit een telefoon. Achter wordt geschuurd en gelakt en ik zit in de schaduw te wachten totdat ik weer iets kan doen, want op dit moment moet er eerst van alles drogen. In de tussentijd loopt het kwik omhoog en begint de lucht al te zinderen van de warmte. We klagen niet, maar boven de 30 graden is het wel wat zwaarder om van allerlei klussen af te ronden. Plaats van schrijven: Port Ripaille. Maison van Schaik. Vorige week is er hard in de tuin gewerkt en dat is super fijn, want daardoor kan dus nu volledig op het klussen gelegd worden. De schade aan het dak van de schuur is veel groter dan dat we dachten. Helaas hebben een grote hoeveelheid mieren bedacht dat ze hun huis wel konden bouwen in en om de muur en balken. Alles is weg geschept, gestoken, gespoten. De gaten opgevuld. De planken die aangedaan zijn door de lekkage eruit en nu weer nieuwe terug plaatsen. Nieuw dakbedekking erop en het kan weer jaren mee, maar voordat het zover is gaan er nog een heleboel zweetdruppels vallen. Het laatste houtwerk krijgt een lakbeurt en daar waar we erbij kunnen gaan de muren ook weer vrolijk worden van een schone, witte laag....... Zaterdag, na een goede reis om een uur of zes aangekomen en heerlijk bij het clubhuis gegeten. Moe, maar voldaan en met
een volle buik zijn we vroeg gaan slapen. De zondag hebben we gebruikt om vooral een beetje uit te rusten van de reis en te genieten van de omgeving. In Evian bleek een super speedboatrace te zijn en wat is er leuker dan op het water, in een boot, (in benzine dampen ) naar de race te kijken. ( veel dingen ) maar het is wel leuk om het een keertje gezien te hebben. Wat gaat dat hard! In de avond lonkte een terras aan het water ons voor een lekker hap, want met niets in huis is het niet goed koken. Maandag moet ieder er toch echt aan geloven, er moet gewerkt gaan worden en hoe. De zon wint aan warmte. En de hoeveelheid zweet ook. We gaan bezoek krijgen van een collega met zijn lief en de buren komen borrelen, dus moet er ook nog het een en ander aan boodschappen gedaan worden. Aan het eind van de middag nemen we de gasten mee voor een tochtje op het meer en om even te tanken met de boot. Daarna is het tijd voor een drankje, hapje en met goed gezelschap vliegt de tijd. Leuk om zo een gemixed gezelschap bij elkaar te zien. De Franse buurman heeft een nieuwe vriendin en dat is een leuke dame. Inmiddels is het een paar dagen verder en is het weer omgeslagen naar onweersbuien. Het frist er wel van op. Keerzijde is dat het dak spontaan is gaan lekken. Het lijkt erop dat de nood reparatie z'n vruchten al afwerpt.
Gisteren was het benauwend heet. Het water liep met stralen over onze lijven, maar de schuur is weer dicht, het houtwerk mooi in de lak, een deel van de muren mooi wit...... Wat wil een mens nog meer. Lekker eten tussendoor. Donderdagavond hebben we gegeten in Thonon les Bains op een terras aan het water. Daarna nog een drankje gedronken bij een nicht van Ed, met mooi zicht richting meer en naderend onweer in de lucht. Gezelligheid kent geen tijd waardoor het toch wat later is geworden voor ons bedtijd. Buiten trekt de lucht wat open. Een waterig zonnetje gluurt tussen de wolken door. De goot van de buurman is weer leeg, zodat het water naar de regenput kan lopen en er geen overstroming van de goot komt. Zo lijkt er wel altijd wat op het pad te komen. De rolborstels en de kwasten worden schoon gemaakt en straks gaan we met de mannen een beetje recreëren. Dat mag ook gebeuren.