Nationale Feestdag op 17 mei - Reisverslag uit Gjerdrum, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu Nationale Feestdag op 17 mei - Reisverslag uit Gjerdrum, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu

Nationale Feestdag op 17 mei

Door: Marleen.

21 Mei 2007 | Noorwegen, Gjerdrum

woensdag met veel stress, maar toch ook met veel plezier aangekomen in Noorwegen. Ann Kristin stond op Gardemoen om mij op te halen. De aankomsthal is een prachtig staaltje Scaninavische architectuur. Veel hout, glas en metaal. Er stond een grote schaal met smørrebrød op mij te wachten. We hebben samen met Bent de afgelopen tijd proberen in te halen, maar dat lukt natuurlijk nooit. We gingen dus te laat naar bed. De volgende morgen was het 17 mei, de nationale feestdag van Noorwegen. Ooit is Noorwegen onder wisselende heerschappij van Zweden en Denemarken geweest, maar toen kwam de onafhankelijkheid en de grondwet. Elk jaar wordt 17 mei groots gevierd met het zich uitdossen in de regionale klederdracht, met heel veel Noorse lintjes en vlaggetjes, gaat men naar de optochten kijken. Het lijkt een beetje op onze koninginnendag, maar ze zijn veel chauvinistischer. Overal hangt de vlag uit en hoe groter hoe beter. Servetjes, kaarsen, noem het maar. Oké wij hebben ook een Oranje gekte, maar dit lijkt toch wat meer dan. Ik ga kijken of ik wat afbeeldingen kan vinden. Het is momenteel een trend om een klederdracht te hebben. Waren het vroeger alleen de vrouwen, zijn het nu ook de mannen en vooral de jongeren die zich in een klederdracht hullen. Ann Kristin heeft een prachtige "drakt" het kost ongeveer een uur om deze aan te trekken, maar dan heb je ook wel wat.alle is met de hand gemaakt en ze heeft bij deze zelf heel veel invloed gehad op hoe het eruit ging zien. Er is een verschil tussen een bunade en een drakt. Bij een bunade ligt alles vanuit de traditie vast, maar bij een drakt is het model wel vastgelegd, maar is de stofkeuze en de kleurencombinatie vrij. Hierdoor kan men veel meer een eigen ontwerp maken.Alles is compleet met sieraden, schoenen etc. Alleen de rok alleen al weegt meer dan 5 kilo. De beide oude moeders werden opgehaald en meegenomen naar de stad. We hadden geluk, want het was lekker weer. Niet warm, maar wel blauwe lucht met witte wolken en veel zon. Op het bordes van het koninklijk paleis stond de familie te zwaaien naar allen die met grote vlaggen, fanfares, schoolkinderen, voorbij komen lopen. Was het vroeger met name de optocht waar men naar keek.... tegenwoordig lijkt het meer dat er gekeken en bekeken wordt. Prachtig om al die verschillende drachten te zien. We zijn met de oude dames naar een sjiek restaurant gereden, met uitzicht over de fjord en hebben daar in de zon een heerlijke garnalen smørrebrød gegeten.
Bij terugkomst in Gjerdrum hebben we nog een rondrit gemaakt met de oude Bentley van Bent. Hoe komt het toch dat ik mij elke keer weer als een vis in het water voel? Het laatje met Noors gaat open en het rolt er als vanzelfsprekend weer uit. Donderdagavond hebben we met een heerlijk glaswijn naar Billy Elliot zitten kijken.
Vrijdag had Ann Kristin een vrije dag genomen, zodat we heerlijk rustig zijn opgestaan en de winkelcentra in de buurt onveilig hebben gemaakt.