van culinair org......., kunst en blacklicht theat - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van marleenran - WaarBenJij.nu van culinair org......., kunst en blacklicht theat - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van marleenran - WaarBenJij.nu

van culinair org......., kunst en blacklicht theat

Door: marleen

28 Oktober 2007 | Tsjechische Republiek, Praag

Vrijdagavond heb ik Ed opgehaald bij het symposium. Een prachtige locatie naast de Karelsbrug. Terwijl hij nog met een paar mensen wat moest na praten, had ik de tijd om met een drankje in de hand, wat mensen te observeren. Een club van verschillende pluimage, maar allemaal wel met een technische draai. Grappig om te zien.
We zijn rustig de rivier overgestoken en hebben ons laten leiden door mijn wandelboekje. We kwamen uit in C'est la vie. Hoe toepasselijk. Het was niet echt vriendelijk voor de portomeknip, maar we hebben dààr lekker gegeten! Wauw. Hoe is het mogelijk dat je zoveel verschillende smaaksensaties kunt hebben, welke toch in evenwicht zijn. Precies goed in de juiste hoeveelheid. een culinair orgas.... met recht. Beide voldaan, maar ook moe van een volle dag, zijn we terug gewandeld, romantisch langs de rivier, naar het hotel. Praag in de avond is prachtig.Zijn daar de herfstkleuren in de dag, in de avond zijn daar alle gebouwen die prachtig uitgelicht worden tegen de donkere hemel. Zaterdag zijn we rustig opgestaan en hebben genoten van het feit dat je tot laat kon ontbijten. Via het centrale plein, waar we te laat voor het carillon waren, zijn we richting de burcht gelopen, aan de andere kant van het water. Via Male Strana, omhooggeklauters. Was dit nou vroeger de wijk van de kunstenaars???? Zaterdag in Praag, wat een mensen op de been, maar het is ook weer leuk om te ontdekken, dat je zodra je een zijstraat in gaat, je iedereen weer kwijt bent en je jezelf alleen waant in de stad. In een kleine, grotachtige tent hebben we een heerlijke traditionele maaltijd gegeten. Hoewel het eten traditioneel was, waren de baas en de bazin van het type piercings, hardrock, gotic, ....apart.
We zijn daarna rustig naar een museum gelopen. Moderne kunst, met name van eind 1800 tot 1980. Ze hadden een overzichtstentoonstelling van Kupka en veel kunst uit de tijd van de bezetting. Wat kun je daar goed aan zien dat het een sombere, donkere tijd was. Treffend hoe de tijdsgeest terug te halen is uit de beelden die er staan. Kupka vond ik een soort van kameleon. Ze hadden een boekje uitgegeven over het vergelijk met Mondriaan, maar daar waar Mondriaan zijn eigen weg leek te gaan, lijkt het alsof Kupka met elke stroming mee is gegaan die er langs kwam waaien. Ik weet niet of het klopt, maar dat was de teneur van de tentoonstelling.
We zij n niet terug gegaan naar het hotel, maar langzaam richting het adres waar we 's avonds naar het theater zouden gaan. Blacklight theater. In Jalta, behorende bij een hotel, hebben we een simpele pasta gegeten en om acht uur begon de voorstelling. Bestond voornamelijk uit dans en veel visuele effecten. De kern was "het kind in ons mensen" Een jongen gaat slapen als zwarte persoon, een witte staat hieruit op en in de droom wordt de toeschouwer meegenomen naar een sprookjes, droom wereld. Bij de regen ging het regenen in de zaal, er kwam sneeuw naar beneden, de bellenblaasmachine deed z'n best. Reuzenballen werden over het publiek gesteuterd. Spinnen kropen dwars over iedereen heen. Na een uur, ging iedereen lachend en luid kletsend de zaal uit. Buiten op straat was daar het stillen verbond van diegenen die met een ballon liepen, zij waren even met alle anderen weer kind geweest. Lopende naar huis kwamen we langs een prachtig oud Jugendstilcafé, waar een wat oudere man achter de piano zat. Reusachtige kroonluchters aan het plafond, de sfeer van de tijd van weleer. Het café was bijna leeg, maar binnen een half uur liep het vol met mensen in sjieke kleding die waarschijnlijk naar het theater waren geweest.
Om tien uur waren we weer terug in het hotel. Doordat we verkeerd liepen, kwamen we ook nog in een deel waar we nog niet waren geweest. Veel theaters en weer een prachtig café, maar nu een art deco café.
Praag is zeker de moeite waard om nog eens te bezoeken. Het staat niet boven aan mijn lijstje van favoriete steden. Vorig jaar in Boedapest was daar de verwondering. Praag deed mij heel Duits aan en er zijn een aantal delen die denk ik teveel aangetast zijn door de toersiten. Het is er behoorlijk duur geworden, maar ik wil zeker nog wel eens een aantal dingen bezoeken.
Nu zijn we inmiddels weer een aantal uren terug in Nederland. Morgen wacht er weer een werkdag.