toch nog even een d-tour naar Oslo/Gjerdrum - Reisverslag uit Gjerdrum, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu toch nog even een d-tour naar Oslo/Gjerdrum - Reisverslag uit Gjerdrum, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu

toch nog even een d-tour naar Oslo/Gjerdrum

10 Augustus 2009 | Noorwegen, Gjerdrum

zachtjes tikt de regen op het tentdoek, de hele nacht is daar het geruis van een regenbui. Ons idee dat het opvouwen van de kano droog en gemakkelijk zou gaan is in water verdronken. Alles is nat, hoewel om negen uur het wel is gestopt met regenen. We pakken alles in en bedenken dat wij onderweg wel ergens een ontbijtje kunnen scoren. Plan is om naar een plaats in het midden van Zweden te gaan. bij een hotel blijken we een lekker kopje koffie en een heerlijk broodje te kunnen scoren.Langzaam komt het zonnetje er weer door. Op de weg naar het zuiden ligt een berepark, dat lijkt ons een goed idee om als pauzeplek in te lassen. De weg blijft omgeven door bomen en meren, spanning is ver te zoeken, we zoeven wel met een gemiddelde van 90 over de langzaam glooiende en golvende weg. Op de middag worden we gebeld door Ann Kristin uit Gjerdrum. Iet wat teleurgesteld verteld zij dat ze de avond daarvoor mijn voicemail heeft gehoord en hoe jommer het is dat zij ons mislopen. Is ook zo, maar wij hebben bewust gekozen om niet de hele vakantie vast te leggen met afspraken. Ed kijkt in de tussentijd hoeveel tijd het kost om richting Noorwegen te gaan en dat blijkt mee te vallen. 's Avonds om 7 uur kloppen wij bij Bent en Ann Kristin aan en kunnen wij aanschuiven aan een prachtig mooi opgedekte tafel. Ons oude vertrouwde plekje in de kelder is opgemaakt en wij slapen als de koning en de koningin in de gastenavond. Het is mooi weer en wij kunnen lang buiten op de veranda zitten. De volgende ochtend rijden wij richting een groot meer in de buurt van Lilliström. Daar wordt de kano voor de laatste maal uitgepakt en in elkaar gezet. We zigzaggen door een gebied van stroming, meer, rivier en wetland. Zo kunnen wij op een mooie manier afscheid nemen van het peddelen. We vormen een goed team, zelfs in de stroming van de rivier weten wij de weg goed te vinden. De Ally is wel gevoelig, dit komt omdat wij ooit voor een kleine variant hebben gekozen welke goed wendbaar is in onze kanalen en sloten. Rozig komen wij weer terug in Gjerdrum, waar alles klaar staat voor een avondje barbeque. De temperatuur is nog warmer dan op woensdag, waardoor we nog langer buiten kunnen zitten. Naast het huis wordt een nieuwe school gebouwd, wat een mooi ontwerp, hier zou ik zo willen werken. het is een combinatie van school, kunstcentrum en jongerenpunt. De verschillende torens hebben glas uit Italië in verschillende kleuren ....
Vrijdagochtend ontbijten we met Bent en wordt de auto weer vol gestouwd. Nu vertrekken we echt naar het zuiden. We hebben nog drie dagen om thuis te komen. Een korte stop wordt gemaakt in Svinndal, waar men hard bezig is met de voorbereidingen van een groot feest op zaterdag. Wat een pech....er wordt van alles geprobeerd om ons daar te houden, maar dan komen wij nooit op tijd thuis voor Ed die op de maandag weer moet werken. De lunch laten wij ons goed gevallen. Het is een drukte van jewelste. Eén van de zonen wordt geïnterviewd door de televisie. Hij is een talent op het gebied van rally rijden en is in dienst van een team uit Nieuw Zeeland. Er is een kans dat hij wereldkampioen gaat worden. Wij laten de drukte voor het is, na het achterlaten van wat kadootjes vertrekken wij verder naar de Zweedse grens. Om 4 uur komen wij in Strömen aan, waar mijn vriendinnetje Reidun in het badhotel vertoefd. Het is een mooi, houten hotel met zicht op de scheren(rotsen) en de zee. We maken een wandeling langs de kust en de haven en moeten constateren dat iedereen gelijk had die zei dat het zo'n leuk plaatsje is. De kust boven Gotenbörg is verrassend mooi en een reden om daar nog eens naar toe terug te keren. Op het terras eten wij mee met het avondmenu. Heerlijk. De zon in het gezicht, uitzicht op zee, het is zelfs een beetje te warm. Om acht uur besluiten wij om door te gaan en een plaatsje te zoeken voor de auto en de tent. Overvallen worden wij door het donker. Wennen is het aan het feit dat doordat je naar het zuiden gaat het ook sneller donker wordt....... De snelweg af, een brug over en daar liggen wat campers en tenten in de bocht aan de fjord. In de verte zijn daar de lichten van een chemische fabriek. Er is nog een plekje voor ons, hoewel de Nederlandse buurman verstrooid zijn tent uit komt, wat denken wij wel om zo dichtbij te komen. Bij het vertrek was de buurman nog niet eens wakker, dus hij heeft geen moment last gehad van het feit dat zijn uitzicht ietwat verstoord was.....
een ontbijtje en dan toch nog even een d-tour naar de outletwinkel van itala en kosta boda. Ook al neem je je voor dat je niet zoveel mooie dingen mee wilt nemen, gaat er toch meer in de tassen dan wij denken.
Een aantal leuke kadootjes voor de reserve. Eerst zijn we nog even gaan buurten bij Mölle, het vissersplaatsje waar we nu al twee keer in het hotel hebben gezeten. Eigenlijk is het leuker in de winter en met de herfst, maar het blijft het lief plaatsje.
Na de aankoop van servies en glas, komen we buiten en hangt daar een grote dreigende onweersbui. Even gaat de rainshower voor vol open en kruipen wij over de weg tussen de hagelstenen en de regenbuien door. Daarna rijden we weer in de zon en stijgt de temperatuur weer naar 27 graden. Ons eindstation van de zaterdag wordt Sleeswijk, weer een plaats waarvan wij ontdekken dat we zeker nog een keer terug naar kunnen. Het is Viking vestival, ooit is het een vikingstad geweest. We eten voor bijna niets een warme maaltijd. Ineens snappen we waarom zoveel nederlanders graag naar Duitsland op vakantie gaan de laastste tijd. Eten en drinken, maar ook de camping, kosten bijna niets. aan de overkant van hetm eer ligt een camping en hoewel vol blijkt er toch nog wel een plekje voor ons te zijn. We klappen de tent uit en babbelen met iedereen en alles. Tijd voor een lekker biertje, wat mijmerend over het meer kijken en een leuk gesprek met een echtpaar met een dochter. Zij hebben een bushtaxi gekocht (toyota landcruiser, omgebouwd tot slaapkar) en zijn op weg naar Noorwegen.
Zondagochtend is daar echt de laatse keer van de vakantie dat wij de tent gaan dichtklappen. Naast de camping blijkt een restaurant te zijn waar je voor 6,50 euro een heerlijk uitgebreid ontbijt kunt eten. Daarna gaan wij in een constant vaartje richting huis. Het is druk op de weg en het vereist nog heel wat tijd en concentatie om thuis te geraken.
We hebben een fantastische vakantie gehad, met heel veel verschillende dingen. Hoewel het weer niet altijd mee zat, heeft het ons geen moment in de weg gezeten. Muggen en midges waren er niet zoveel en daar waar ze er wel waren heb ik er dit jaar niet zoveel last van gehad. Nu rest daar nog de was en het opruimen....