ontbijt met 180 graden zicht op de zee - Reisverslag uit Pärnu, Estland van marleenran - WaarBenJij.nu ontbijt met 180 graden zicht op de zee - Reisverslag uit Pärnu, Estland van marleenran - WaarBenJij.nu

ontbijt met 180 graden zicht op de zee

Door: Marleen

04 Augustus 2011 | Estland, Pärnu

Is dit het mooiste plekje op aarde? De zee zo ongeveer aan je voeten en de lucht langzaam steeds roder zien worden. Eerst een oranje bal sissend in zee en daarna kleurde het langzaam naar steeds roder. Het heeft wel meer dan een uur geduurd voordat de zonsondergang zich echt gegeven had. Telkens leek het alsof het weer wat helderder werd, maar dat kan niet. Het bed is een kwart slag gedraaid, gordijnen open zodat daar het panorama van minuut tot minuut te volgen was. Bij de eerste duisternis kwamen daar de sterren en heel af en toe ging er een knipperend lichtje van een vliegtuig voorbij. Stilte alom, totdat......nee, dat mag ik niet vertellen van Ed (grapje).Om 6 uur kleurde de hemel zachtroze door de opgaande zon aan de andere kant. Het Lepanina hotel is een prachtig complex gelegen aan zee, met daarom heen veel dennenbomen, maar dan van de soort dat ze meer op een soort van pijnbomen lijken. De zee is nu bijna helemaal glad, zo rustig is het buiten. Geen wolkje aan de lucht. De eerste kennis met Estland is goed. Weer worden we omarmd met warmte en vriendelijkheid. Volgens een Nederlander die hier veel onderzoek heeft gedeaan naar insecten zijn de Estlanders wat stugger dan hun benedenburen. Estland heeft te veel moerasgebieden, waardoor ze in de Sovjettijd gespaard zijn gebleven van de algemene Sovjetstructuur. Hierdoor zijn er veel Nattionale parken en moet het landschap dus anders aandoen. In de buurlanden zie je de vervallen koz- en govgozen nog overal in het landschap staan. De ooievaars maken dankbaar gebruik van de daken, maar verder zakken de gebouwen steeds verder in elkaar. Mensen wonen in kale flatgebouwen, waar weinig geld voor is voor renovatie. De dapperen hangen hun ramen helemaal vol met geraniums zodat het er toch vrolijk uit gaat zien. Het is een fascinerende regio. Estland heeft sinds januari de euro. We gaan het zien of het hier verder is dan in de benedenlanden. Litouwen is overwegend katholiek en heeft heel veel kracht gehaald uit het geloof. Letland en Estland hebben een zingende revolutie gehad. Cultuur en zang is altijd een ruggegraat geweest en hebben een onderhuidse kracht kunnen geven aan de mensen die hier onderdrukt waren. De koffie is bijna op, wij gaan zo direct weer verder met onze reis, op naar het volgende avontuur.