Basel, koffie in de zon! - Reisverslag uit Bazel, Zwitserland van marleenran - WaarBenJij.nu Basel, koffie in de zon! - Reisverslag uit Bazel, Zwitserland van marleenran - WaarBenJij.nu

Basel, koffie in de zon!

24 Februari 2014 | Zwitserland, Bazel

Basel, Zwitserland. Voor de één vakantie, voor de ander werk Het luxepaard in deze ben ik Het weekje voorjaarsvakantie is een mooie aanleiding om met Ed mee te gaan naar Zwitserland , zo kunnen we ook nog even langs het huis in Frankrijk. Eerste stop is een heerlijke b&b aan de rand van Binningen. Dit is Basel land. ED heeft straks een afspraak en ik ga de stad een beetje verkennen. Een oud klasgenoot uit Noorwegen woont sinds negen jaar in Basel en we hebben de gelegenheid aangegrepen voor een bezoek aan Tormod. De reis hiernaar toe ging voorspoedig, mooi weer, geen nattigheid en hoe dichter bij Basel hoe mooier het weer ging worden. Zondagmiddag, glijden we als het ware over de peage richting Straatsburg. Deze route ken ik niet. We slingeren over de glooiende heuvels, door de bossen. Her en der zie je de staken en draadjes voor het kweken van hop. Het is rustig op de weg. De cruisecontrole zorgt er voor dat we over de weg zoeven. Herten doen zich te goed aan het eerste verse nieuwe gras. De buitentemperatuur is twaalf graden. Eigenlijk is dat niet normaal voor februari. Enkel in het hoogste deel van de Ardennen. Ligt in de schaduw een restje wat lijkt op sneeuw, hagel of dauw. Vanmorgen was de auto wit van de rijp, dus de nacht is koud geweest,maar de zon neemt snel in sterker toe. Tormod en Grete Kari wonen in een comfortabel en mooi appartement, niet groot, maar wel mooi. We komen gelijk aan met Tormod. Hij had nog een fotoshoot voor de nieuwe band waarin hij speelt. Ooit was hij muziekdocent, maar heeft gekozen voor de ICT business, omdat daar in Noorwegen meer geld mee te verdienen was. Ze hebben nog steeds een huis in de buurt van de Sognefjord in Noorwegen. Als gast in de b&b kregen we een gratis tramkaartje. We zijn snel, samen met Tormod nog even naar de stad gegaan om een beeld te krijgen van het centrum. De Rijn staat hoog, veel water. De avond fris, maar lekker om even te wandelen na een dag in de auto. Het is echt Zwitserland. Alles goed geregeld en schoon. De oude, groene trams die in Baselstadt rijden, doen nostalgisch aan. De zondagsrust heerst overal, eerste indruk is plezierig. Reden om nog eens terug te gaan. In plaats van uit eten, zoals de bedoeling was, blijven we thuis en eten lekkere broodjes met zalm en worst. Voordat we het weten is de avond om en is het tijd om naar bed te gaan. De b&b ligt iets hoger de heuvel op. We verblijven in de tienkamper van een echtpaar die pas met pensioen zijn en het fijn vinden om wat om handen te hebben. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Voor Zwitserse begrippen is het betaalbaar en het is tot in de puntjes verzorgd. In het vroege ochtend zonnetje krijgen we een lekker ontbijtje. Ed is inmiddels bij een klant. De stad komt tot leven. Helaas zijn de musea gesloten, het is maandag, maar de zon nodigt uit tot lopen. Lange schaduwen spelen een spel met de muren en de straat, dat is wel het mooie van deze tijd. Het licht is genadig. Het water van de Rijn lijkt iets gezakt. Achter mij klinkt het geluid van de koffiemachine van de Starbucks . De muffin was een beetje klef, maar de cappuccino daarentegen erg lekker. In Thonon is geen internet in het huis, reden om nu even een kattebelletje te plaatsen. Basel is mooi. Rondom de rivier kleine straatjes met wat vakwerkhuizen. Mooie pleintjes. Men maakt zich op voor Fastnacht. Een onderdeel van carnaval waarbij ze in de nacht van maandag op dinsdag starten en dan 24 uur achter elkaar doorgaan. Hoe het precies in elkaar steekt is ons niet helemaal duidelijk, maar alle etalages zijn al voorbereid.
Het was heel leuk om Tormod na lange tijd weer te zien. Ooit was hij de eerste die vanuit Noorwegen naar Texel kwam. We hebben elkaar voor het laatst gezien in '87. Best wel lang geleden eigenlijk. Van middag rijden we door naar Thonon les Bains. Daarna gaat de reis richting Zürich en Baden. Leuk!