Countrymuziek en zicht op se gletsjers - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu Countrymuziek en zicht op se gletsjers - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van marleenran - WaarBenJij.nu

Countrymuziek en zicht op se gletsjers

01 Augustus 2017 | Noorwegen, Sogndal

Undredal. Op weg naar Flåm stond er een bord met Stavkykje. Een oude houten kerk. 6 km. We namen de gok en reden via een prachtig weggetje. Dalend langs een snel stromende rivier en ineens zijn we aangekomen in Undredal. Oftewel het beneden dal. Een klein dorpje aan de fjord waar se bewoners de koppen bij elkaar hebben gestoken en een camping met faciliteiten hebben gemaakt. Aan de fjord een simpel terras met windschermen en warmte lampen waar we heerlijke rendierballen met aardappels en groente hebben gegeten. Wat een rust. Het is bijna elf uur en de lucht is donker grijs van de wolken. Onder het vlonder het geluid van het kabbelen van het water. De dame van het café rookt nog een sigaretje en dan is het tijd om naar bed te gaan. De tent is uitgeklapt de slaapzakken uitgerold. We zijn er klaar voor. Vanmiddag hebben we afscheid genomen van onze lieve vrienden, na nog een heerlijk weekend in Bergen. Ze hebben een kleine flat aan de buitenrand van de stad. Vrijdag hebben we de naust schoongemaakt, spullen ingepakt en met z'n viertjes naar Bergen. Wat een goed plan. De pizzeria in Landås was vernieuwd en na een wandeling om het plaatselijke meertje was het heerlijk toeven met een drankje en een pizzapunt. Het regent niet altijd in Bergen. Zaterdag zijn we te voet naar de stad gelopen. Mooie wandeling langs van alles en nog wat. In de oude houten wijk klosteren ligt een café waar je heerlijke vissoep kan eten. Het oudste gedeelte van Bergen heet bryggen en daar zit een leuk plekje waar je overdekt toch buiten kunt zitten. Ideaal voor koffie en zicht op de haven. De mannen ontdekten een nieuw spel. Een soort van sjoelen, maar dan lijkt het meer op curling. Ze noemen het skyvebord oftewel schuiftafel. De danes een drankje en lekker kletsen. Uiteindelijk hebben we ook gegeten in dezelfde tent met uitzicht op alle activiteiten in de haven. Zondag was het onverwacht lekker weer. Met de kabelbaan naar boven op de Ulrikken. De mannen zijn naar beneden gelopen nadat we met z'n allen een topje beklommen hadden. Om half elf waren we weer terug in Valen na een heerlijk weekend. Langzaam verdwijnt het licht uit de omgeving. Plaats van schrijven: sognefjelshytta vlakbij de Jotunheimen. Om mij heen klinkt het geroezemoes van onze medegasten. Het atrium is gemaakt van glas en hout. Het verbind de twee oude hotelgedeelten, maar geeft het gebouw een mooi smoelwerk. Zicht op twee gletsjers richting de Galdhöppingen. De hoogste berg van Noorwegen met 2469 meter. Eigenlijk zijn we alleen maar gestopt voor een kop koffie maar het was zo leuk en mooi. Bleek dat je een simpele kamer met halfpension kon krijgen. Met een temperatuur van 5 graden buiten was de keuze snel gemaakt. Het eten was meer dan heerlijk. Lief moet aan zijn stappen komen en is gaan lopen. Ik zit lekker op de bank. De route vandaag was onbeschrijflijk mooi. In de nacht regende het behoorlijk waardoor de tent toch wel nat was geworden. Zo goed als het ging hebben we deze gedroogd voordat we de tent dichtklapten. De eerste stop was Flåm. Een klein dorpje bekend van de Flåmbanen en de Rallarvegen, maar nu is het bijna circus. Er lag een cruiseboot, de trein kwam en de fjordenferries. We werden overlopen door Russen, Chinezen en Indiërs. . Er stonden zelfs foodtrucks met specifiek eten waaronder Chinese noodles. Wat een fenomeen. Je ziet erg veel Chinezen en ze geven veel uit. Na een broodje bij de bakker en een theetje koffie wisten we niet hoe snel we weg konden komen. Niet de tunnel maar de weg bovenlangs. Prachtig. Er zijn geen woorden voor. Hetzelfde gold voor de tolweg richting de Jotunheimen. Verboden voor vrachtwagens en caravans. Zo mooi. Uitgestrektheid, woestheid, onherbergzaamheid. En nu zitten we dan hier met zicht op grote sneeuwvelden. Wat zullen wij lekker slapen vannacht !!!