Fietsavontuur in Dali - Reisverslag uit Dali, China van marleenran - WaarBenJij.nu Fietsavontuur in Dali - Reisverslag uit Dali, China van marleenran - WaarBenJij.nu

Fietsavontuur in Dali

27 April 2018 | China, Dali

Ons fiets avontuur naar Dali. Eerste stop is de witte pagode met twee zijtorens en een groot tempelcomplex. Alles weer hernieuwd opgebouwd. Voor mij is het iets te glad en gepolijst. De kleuren zijn nog zo helder dat de tand des tijds niet zichtbaar is. Al met al zijn we zo’n twee uur bezig om boven te komen. Helaas mag je nergens binnen fotograferen, dus zullen we het doen met de herinneringen. Het waait, het waait heel hard. De wind komt uit de richting van de bergrug welke parallel loopt aan het meer. Helaas is het niet helemaal helder. Bij de Dragon pond is er een prachtige reflectie van de witte pagode in het water. Helaas is de lucht er omheen iets te grauw. Op de tandem zakken we af richting het oude deel van de stad. Bergafwaarts hoeven we niet te trappen. Net voor de poort vinden we een klein tentje waar we een noodlesoep kunnen eten. Heerlijk! Dan is daar de drukte van de oude stad. En druk is het. We komen bijna geen westerlingen tegen. Vooral veel Chinese jongeren, waarvan de telefoon vergroeid is aan de hand. De Confusius tempel is een oase van rust. Het is een parel, waar niemand rondwandelt! Wat een verschil met de ochtend. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit tien keer mooier. De weg terug naar het hotel is nog ruim 23 km. Rond vijf uur moeten we echt aan de weg terug beginnen willen we voor het donker thuis zijn. Dankzij de app maps.me is het vinden van de weg langs het meer een eitje. Zigzaggend rijden we tussen de velden door richting het water. Overal waar we langskomen wordt er gekeken, gelachen en gezwaaid. Nu en dan stoppen we om een foto te maken. Men is eigenlijk altijd vriendelijk. Zeg je in het Chinees gedag dan reageren ze altijd. Langzaam verdwijnt het licht uit de lucht. Het waait nog steeds met gevolg dat we hard meten doortrappen. Het versnellingssysteem werkt niet altijd even goed, maar we redden het. De benen en billen zijn gaar en daarom besluiten we om lekker in het hotel eten. Biertje erbij, nog even de foto’s checken en dan is het echt tijd om te gaan slapen.