Camping bij Mautendorf in Oostenrijk - Reisverslag uit Mauterndorf, Oostenrijk van marleenran - WaarBenJij.nu Camping bij Mautendorf in Oostenrijk - Reisverslag uit Mauterndorf, Oostenrijk van marleenran - WaarBenJij.nu

Camping bij Mautendorf in Oostenrijk

03 Augustus 2013 | Oostenrijk, Mauterndorf

Vrijdagavond, kwart voor negen in de avond. Een klein berghotel dichtbij de gletsjer in de buurt van de grosglockner. Ed is met zijn hoofd nu toch ook echt op vakantie. De ondergaande zon heeft de bergtoppen in de verte zacht oranje gekleurd en de enige wolk werd bijna lichtgevend, fluoriserend oranje. Kijkend uit het kleine raampje zie ik een stukje van een andere gletsjer. Voor 20 euro per persoon hebben we een prima kamertje. De etenskaart is klein, maar het eten is super lekker. Ik verheug mij op de gletsjer in de zon morgen! Gisteren heeft Ed nog tot een uur of half twaalf gewerkt en toen zijn op onderzoek gegaan in die Altstadt. Het was helaas ver in de dertig graden, niet de meest ideale temperatuur om in een stad te lopen. In de Engelse tuin is een stroom waar ze door beton een golf hebben gecreëerd. Dit is 1 van de plekken om te golfsurfen. Fantastisch om dit midden in zo een grote stad te zien. Om kwart over drie rijden we de stad uit richting Lenggries. Dit is het eindpunt van Wolfie, die met een groep klanten onderweg is. Hij heeft een kajakschool. De Isar stroomt hier niet zo snel. Wij doen de inkopen voor een BBQ met Wolfie, een kajakvriend en zijn dochter. Prachtig plekje aan een klein riviertje. Wat een heerlijk begin van de vakantie. De maximum temperatuur liep op tot drieëndertig en langzaam aan door het het water wordt het weer doenlijk. Het blijkt ook een prima plekje voor ons om de daktent uit te klappen. De sterrenhemel begroet ons met een lach. Drie jongetjes liggen in een tentje op het paardenveldje en vragen in de ochtend brutaal naar lucifers, dat doen we niet! We drinken een koffie bij Norbert en Emilia en krijgen wat advies voor een alternatieve route. Norbert is het prototype van de vrijbuiter die zich eigenlijk niet kan settelen. Alles staat in kratten. Wildwatervren, kitesurfen, wintersport, bergbeklimmen, in de winter cursus geven in Eqaudor......een man van weinig woorden maar heel bezorgd over zijn twaalfjarige dochter. We rijden naar de Achensee en dan richting de Grosglocknerstrasse. Een absolute aanrader, waarbij we eerst nog een tolroute "de Gerlog Alpenstrasse" rijden langs een waterval. Vlak voor het tolstation voor de Grosglocknerstrasse ligt een wildpark. We zien vele soorten herten, bergbokken, allerlei vogels en de bruine beer, wolf en de lynx. We dachten het in een half uur te kunnen doen, maar we hebben misschien wel 1/2 uur gebruikt. Mooiste uitkijkpunt is de Edelweiss. Hier kun je 360 graden rondkijken en heb je zicht op vele drie duizenders. We hoeven en moeten niets en mogen alles. Wat een heerlijk uitgangspunt voor vakantie. De lange dag, het eten en het drankje maken ons rozig......we gaan met de kippen op stok. Het huis kraakt en zucht telkens wanneer er iemand naar het toilet gaat en dan naar bed! Maar we slapen goed. De 20 euro is met ontbijt! Wat een verrassing. We besluiten om terug naar de gletsjer te gaan " de pasterzen gletsjer" met aan de linkerkant de top van de Grosglockner. Ooit hebben ze hier een tandradbaantje gemaakt, maar inmiddels is de gletsjer zover terug getrokken dat je nog de helft moet lopen. In honderd jaar heeft het Ijs 200 meter aan dikte verloren en misschien wel een kilometer aan lengte. Het is om tien uur nog maar 17 graden dus besluiten we te gaan lopen naar de rand van de gletsjer. Adembenemend mooi. Er waait een koude wind welke over het ijs komt aangewaaid. Op 3500 meter zie je een berghut liggen. Je moet van goede huize komen om daar te komen. Veel klimmen en ijsklimmen. Terwijl wij afdalen steken de marmotten nieuwsgierig hun koppies boven het gras uit. Wat zijn ze koddig. Terwijl we lopen horen we ijs breken en rotsblokken vallen. Het is niet altijd te bepalen waar dit is, maar onze route is veilig. Wel apart dat je over ijs loopt.
De lunch bestaat uit twee tosti's bij het Pasterzerhaus waar we overnacht hebben. Even weg van alle toeristen, want op zaterdag krioelt het hiervan.
De weg gaat het dal in en hoe lager we komen hoe hoger de temperatuur. Ww beginnen met 19 en eindigen met 39. Dat is niet echt leuk meer. We zijn iets meer naar het noorden terug gekregen om een camping te zoeken. Het scheelt in iedergeval een graad of 7 en dat is goed. Morgen zakken we dan echt af naar Slovenië. Vandaag waren er te veel filemeldingen op de radio. Oostenrijk is vriendelijk, netjes, over georganiseerd en er zijn ontzettend veel Hollanders. Dat is wel even wennen voor ons, die zich vaak pogen te verstoppen. Ed is even lopend naar een kasteel in de buurt. Hij heeft een topdag: watervallen en kastelen! Mijn voeten zijn blij met wat rust, maar hebben zich goed gehouden. Straks een pruttelpotje maken, hoewel het onmogelijk is om veel boodschappen te kopen die goed blijven met 39 graden en geen koeling!!!!!